Δευτέρα, 1 Σεπτεμβρίου, 2025 - 10:52
27 °c
Athens
26 ° Πε
28 ° Πα
27 ° Σα
27 ° Κυ
Money And Life
  • Ειδήσεις
  • Ελλάδα
    • Κοινωνία
  • Κόσμος
  • Πολιτική
  • Οικονομία
    • Επιχειρείν
    • Αγορές
    • Real Estate
  • Gala
  • Αυτοδιοίκηση
    • Τοπική Αυτοδιοίκηση
    • Περιφέρεια
  • Αρθρογραφία
    • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
    • Podcast
  • Πολιτισμός
  • Γαστρονομία
  • Ταξίδια
    • Προορισμοί
    • Τουρισμός
  • Επιστήμη
    • Υγεία
    • Τεχνολογία
  • Αθλητικά
  • Περιβάλλον
    • Οικολογία
    • Pet Stories
  • Επικοινωνία
Money And Life
Home Πολιτισμός

Ταξίδι στο χρόνο: Οταν στην Αθήνα τα τραμ τα έσερναν άλογα

Η ιστορία του αθηναϊκού τραμ από τότε έως μέχρι σήμερα

Money & Life by Money & Life
26 Μαρτίου 2024
in Πολιτισμός
0 0
0
Ταξίδι στο χρόνο: Οταν στην Αθήνα τα τραμ τα έσερναν άλογα
Share on FacebookShare on Twitter

Το τραμ στην Αθήνα υπάρχει με τη σημερινή του μορφή από το 2004. Ωστόσο, πέρασε από διάφορες φάσεις μέχρι αυτή τη σημερινή εικόνα του.  Πέρασαν χρόνια μεγάλης δόξας αλλά και φθίνουσας πορείας. Το τραμ προωτοεμφανίστηκε στην Αθήνα το 1882 και εξελίχθηκε μέσα στα χρόνια περνώντας από διάφορα κύματα.

Η πρώτη εμφάνισή του στην Αθήνα

Η πρώτη χρονιά που εμφανίστηκαν τα τραμ στους δρόμους της Αθήνας ήταν το 1882. Τα άλογα έκαναν τότε την πιο σημαντική δουλειά. Ήταν τα ιππήλατα τραμ που κινούνταν στους τότε χωματόδρομους της πόλης. Επρόκειτο για ελαφρά οχήματα τα οποία έλκονταν από τρία άλογα το καθένα. Τα οχήματα ήταν κλειστά το χειμώνα και διέθεταν 16 θέσεις και ανοιχτά το καλοκαίρι με 20 θέσεις. Συνολικά στην Αθήνα κυκλοφορούσαν 800 άλογα μικρόσωμα και νευρώδη. Ήταν επιλεγμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να κινούνται άνετα στις επικλινείς οδούς της Αθήνας. Επίσης ανταποκρίνονταν με ευκολία και αμεσότητα στις συνεχείς στάσεις που απαιτούνταν.

Οι πρώτες γραμμές του τραμ συνέδεσαν το κέντρο της Αθήνας με τα τότε προάστια. Μπορούσε να κάνεις να κινηθεί με άνεση και ταχύτητα για την εποχή από το Σύνταγμα και το Γκάζι μέχρι τους Αμπελόκηπους, τα Πατήσια και την Κολοκυνθού αλλά και την Πλατεία Ομονοίας. Τα επόμενα χρόνια οι γραμμές επεκτάθηκαν κι άλλο και μπορούσαν να εξυπηρετούν κι άλλους δρόμους όπως τη Μητροπόλεως. Τα τραμ μάλιστα είχαν ακόμη και διαφημίσεις επάνω τους με επιχειρήσεις της εποχής. Ήταν από τις πρώτες και πιο επιτυχημένες μορφές διαφήμισης. Είχες μεγάλη απήχηση αν έβαζες τη διαφήμισή σου στο βαγόνι του τραμ.

Αθήνα: Η ιδιαίτερη ιστορία πίσω από την πεζοδρόμηση της Ερμού

Το σύστημα με ατμό κάνει την εμφάνισή του

Το 1887 κάνει την εμφάνισή του στην Αθήνα μια πιο εξελιγμένη μορφή του τραμ, με ατμό. Το ατμήλατο τραμ του Φαλήρου είχε αφετηρία μπροστά στην Ακαδημία Αθηνών. Διασχίζοντας την Πανεπιστημίου και την Αμαλία έφτανε μέχρι τις Τζιτζιφιές. Στη συνέχεια περνούσε από την παραλιακή και κατέληγε στο Φάληρο.

Από τον ατμό στα ηλεκτρικά τραμ

21 χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα στις 30 Οκτωβρίου του 1908 κυκλοφόρησαν τα πρώτα ηλεκτρικά τραμ. Είχε έρθει η ώρα να αντικατασταθούν σταδιακά τα ιππήλατα τραμ. Μέσα σε δύο χρόνια το δίκτυο του τραμ απέκτησε 257 οχήματα – 150 κινητήρια και 107 ρυμουλκούμενα. Επρόκειτο για μια πολύ σύγχρονη για την εποχή τεχνολογία. Ήταν τόσο εντυπωσιακά ώστε πολλοί Αθηναίοι έκαναν απλώς βόλτα με το τραμ χωρίς να έχουν να πάνε σε συγκεκριμένο προορισμό. Τα βαγόνια ήταν κλειστά, βελγικής κατασκευής. Όλα είχα ηλεκτροφωτισμένο και πολύ αναπαυτικά καθίσματα για 16 άτομα. Υπήρχε βέβαια πρόβλεψη και για 14 όρθιους επιβάτες. Το κόστος της διαδρομής ήταν 1 δεκάρα. Με τα χρόνια ο στόλος μεγάλωνε και εκσυγχρονιζόταν. Ώσπου αρχίζει η φθίνουσα πορεία.

Η αίγλη που χάνεται μετά την Κατοχή

Η περίοδος μετά την Κατοχή θα είναι η αρχή της κατάρρευσης. Πολλές γραμμές καταργήθηκαν με οριστικό τέλος το ξήλωμα των σιδηροτροχιών στον κόμβο των Χαυτείων, από συνεργεία του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, τις πρώτες πρωινές ώρες της 16ης Νοεμβρίου 1953. Ταυτόχρονα παροπλίστηκαν οι γραμμές Πατησίων – Αμπελοκήπων και Κυψέλης – Παγκρατίου. Τον Οκτώβριο του 1960 ακούστηκε το τελευταίο καμπανάκι του παλιού παραδοσιακού αθηναϊκού τραμ. Αυτή που παρέμεινε μόνο η γραμμή του Περάματος. Στις 4 Απριλίου του 1977 θα κάνει και αυτό το τελευταίο του δρομολόγιο. Αυτός ήταν ο οριστικός επίλογος.

Το τραμ ξαναζωντανεύει το 2004 στην Αθήνα

44 χρόνια μετά το τελευταίο καμπανάκι, το τραμ επιστρέφει στην Αθήνα και τους δρόμους της πλήρως εκσυγχρονισμένο. Ξεκίνησε τη λειτουργία του στις 19 Ιουλίου 2004 ενόψει και των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Το 2007 έγινε και μια επιπλέον επέκταση στις γραμμές από το Κολυμβητήριο της Γλυφάδας μέχρι το Ασκληπιείο Νοσοκομείο της Βούλας, με μία νέα στάση με την ονομασία «Ασκληπιείο Βούλας». Σήμερα, το σύγχρονο δίκτυο του τραμ στην Αθήνα έχει 3 γραμμές με τις ονομασίες «Θουκυδίδης», «Αριστοτέλης» και «Πλάτωνας».

Πηγή φωτογραφίας: wikipedia.org

Το μόνο που μένει να θυμίζει το παλιό τραμ της Αθήνας πλέον είναι οι πασίγνωστοι στίχοι που πρωτοτραγουδήθηκαν το 1948, «Περπάτα να προλάβουμε το τραμ το τελευταίο…»

Πηγή φωτογραφιών: stasy.gr

Πηγή εξωτερικής φωτογραφίας: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

Exploring Greece TV

Tags: ΠΑΛΙΑ ΑΘΗΝΑ
Previous Post

Οικογένειες θυμάτων Τεμπών: Σιωπηλή διαμαρτυρία και μνήμη στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου

Next Post

Θα σημάνει και “νέα εποχή” για τον ΑΣΔΑ η νέα ηγεσία του;

Related Posts

Attica Horizon: Το εμβληματικό σπίτι του Αντωνάκη και της Ελενίτσας στην Πλάκα
Πολιτισμός

Η Πλάκα αποκτά ξανά ζωή: Το εμβληματικό σπίτι του Αντωνάκη και της Ελενίτσας αναγεννάται

25 Αυγούστου 2025
φεστιβάλ Strong Me
Κοινωνία

4ο φεστιβάλ Strong Me: “We stand strong for equality”

21 Αυγούστου 2025
Φωτογραφία: Zagori Mountain Running
Πολιτισμός

Zagori Mountain Running: Ενας αγώνας ορεινής εξερεύνησης

30 Ιουλίου 2025
Κάμπρια: 30 ταινίες τιμούν τα 30 χρόνια του Κέντρου Τεχνών Kirkgate
Gala

Κάμπρια: 30 ταινίες τιμούν τα 30 χρόνια του Κέντρου Τεχνών Kirkgate

5 Ιουλίου 2025
Γλυπτά του Παρθενώνα
Gala

Παράθυρο ευκαιρίας για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Βρετανοί και Έλληνες ενώνουν τη φωνή τους

13 Ιουνίου 2025
Βραβείο «Αγνή Βλαβιανού» στη Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου για τη συνεισφορά της στο περιβάλλον
Gala

Βραβείο «Αγνή Βλαβιανού» στη Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου για τη συνεισφορά της στο περιβάλλον

6 Ιουνίου 2025
Next Post
Θα σημάνει και “νέα εποχή” για τον ΑΣΔΑ η νέα ηγεσία του;

Θα σημάνει και “νέα εποχή” για τον ΑΣΔΑ η νέα ηγεσία του;

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΣΗΜΕΡΑ

Ο Γάλλος πρωθυπουργός επέκρινε τον Μελανσόν μετά την αντισημιτική επίθεση

Ο Γάλλος πρωθυπουργός επέκρινε τον Μελανσόν μετά την αντισημιτική επίθεση

1 έτος ago
Χρήστος Θεοφιλάτος: «Η γραφή δεν είναι θεραπεία, είναι τρόπος να πεις την αλήθεια και να κλείσεις τον δαίμονα στο μπουκάλι»

Χρήστος Θεοφιλάτος: «Η γραφή δεν είναι θεραπεία, είναι τρόπος να πεις την αλήθεια και να κλείσεις τον δαίμονα στο μπουκάλι»

3 μήνες ago
δεκαετία του '80

Η Δεκαετία του 80′ : Μια Χρυσή Εποχή

1 έτος ago
e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ

Πάνω από 78 εκατ. ευρώ σε 103.582 δικαιούχους από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ αυτή την εβδομάδα

4 ώρες ago

ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

  • Gala
  • Αθλητικά
  • Αρθρογραφία
    • Αφιερώματα
  • Αυτοδιοίκηση
    • Περιφέρεια
    • Τοπική Αυτοδιοίκηση
  • Γαστρονομία
    • Οίνος
  • Δικαιοσύνη – ΟΠΕΔ
  • Ειδήσεις
  • Ελλάδα
    • Κοινωνία
  • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
    • Υγεία
  • Κόσμος
  • Οικονομία
    • Real Estate
    • Αγορές
    • Επιχειρείν
  • Περιβάλλον
    • Pet Stories
    • Οικολογία
  • Πολιτική
  • Πολιτισμός
  • Συνεντεύξεις
  • Ταξίδια
    • Προορισμοί
    • Τουρισμός
  • Χωρίς κατηγορία

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑ ΘΕΜΑ

AIRBNB Champions League MONEY AND LIFE ΑΑΔΕ ΑΚΙΝΗΤΑ Αθήνα Αθλητικές μεταδόσεις ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΥΠΑ ΕΝΦΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΕΥΡΩΠΗ ΕΦΟΡΙΑ Ελλάδα Επιχειρήσεις ΗΠΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΙΣΡΑΗΛ Ιταλία ΚΑΙΡΟΣ ΚΙΝΑ Καιρός σήμερα Κυριάκος Μητσοτάκης Ντόναλντ Τραμπ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ ΟΥΚΡΑΝΊΑ Οικονομία ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΚΟΣ ΠΑΣΟΚ ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΡΩΣΙΑ ΣΑΝ ΣΉΜΕΡΑ ΣΕΙΣΜΟΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΣΥΡΙΖΑ ΤΟΥΡΚΙΑ ΤΡΑΜΠ Τέμπη Τουρισμός ΥΓΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ Χρηματιστήριο Αθηνών εορτολόγιο ομογένεια

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

  • 87k Followers

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΑΑΔΕ

Αυτόματες και ψηφιακές πλέον οι δηλώσεις για ΚΑΔ και ΦΠΑ – Τι αλλάζει στο myAADE

1 Σεπτεμβρίου 2025
Airbnb

Ρεκόρ για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στην Ευρώπη – Ξεχωρίζει η Ελλάδα με αύξηση στη ζήτηση

1 Σεπτεμβρίου 2025
Καιρός

Ζέστη και αίθριος καιρός την πρώτη μέρα του Σεπτεμβρίου – Αναλυτική πρόγνωση από την ΕΜΥ

1 Σεπτεμβρίου 2025
e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ

Πάνω από 78 εκατ. ευρώ σε 103.582 δικαιούχους από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ αυτή την εβδομάδα

1 Σεπτεμβρίου 2025
89η ΔΕΘ

89η ΔΕΘ: Εξαγγελίες για μέτρα 1,5 δισ. με φοροελαφρύνσεις και παρεμβάσεις για τη στέγαση

31 Αυγούστου 2025
Money And Life

Η νέα πλατφόρμα για την ενημέρωση σας!
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ SPORT LIFESTYLE ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Ακολουθήστε μας στα Social Media

Τελευταία Νέα

  • Αυτόματες και ψηφιακές πλέον οι δηλώσεις για ΚΑΔ και ΦΠΑ – Τι αλλάζει στο myAADE
  • Ρεκόρ για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στην Ευρώπη – Ξεχωρίζει η Ελλάδα με αύξηση στη ζήτηση
  • Ζέστη και αίθριος καιρός την πρώτη μέρα του Σεπτεμβρίου – Αναλυτική πρόγνωση από την ΕΜΥ
  • Πάνω από 78 εκατ. ευρώ σε 103.582 δικαιούχους από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ αυτή την εβδομάδα

Κατηγορίες

  • Gala
  • Pet Stories
  • Real Estate
  • Αγορές
  • Αθλητικά
  • Αρθρογραφία
  • Αυτοδιοίκηση
  • Αφιερώματα
  • Γαστρονομία
  • Δικαιοσύνη – ΟΠΕΔ
  • Ειδήσεις
  • Ελλάδα
  • Επιστήμη
  • Επιχειρείν
  • Κοινωνία
  • Κόσμος
  • Οικολογία
  • Οικονομία
  • Οίνος
  • Περιβάλλον
  • Περιφέρεια
  • Πολιτική
  • Πολιτισμός
  • Προορισμοί
  • Συνεντεύξεις
  • Ταξίδια
  • Τεχνολογία
  • Τοπική Αυτοδιοίκηση
  • Τουρισμός
  • Υγεία
  • Χωρίς κατηγορία
  • Η εταιρεία
  • Όροι Χρήσης
  • Επικοινωνία

Money&Life ©

No Result
View All Result
  • Ειδήσεις
  • Gala
  • Χρήσιμα

Money&Life ©

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Η ιστοσελίδα μας περιέχει cookies για την καλύτερη δυνατή εμπειρία σας. Αν συνεχίζεται την περιήγηση σε αυτήν αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης.