Η κρίση στη Μέση Ανατολή ανεβάζει την ένταση στα Στενά του Ορμούζ, ένα από τα πιο στρατηγικά περάσματα για το παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου. Η κλιμάκωση μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, μετά τα πλήγματα σε πυρηνικές εγκαταστάσεις, έχει προκαλέσει έκρηξη στα ναυτιλιακά κόστη και έντονη ανησυχία για την ομαλή ροή αγαθών.
Τα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου για πλοία που διέρχονται την περιοχή έχουν εκτοξευθεί έως και 60%, ανεβάζοντας θεαματικά το κόστος μεταφοράς. Για παράδειγμα, σε ένα δεξαμενόπλοιο αξίας 100 εκατ. δολαρίων, η ασφάλιση ανέβηκε από 125.000 σε 200.000 δολάρια. Παράλληλα, η ημερήσια τιμή ναύλωσης για μεγάλα τάνκερ που μεταφέρουν έως 2 εκατ. βαρέλια πετρέλαιο σχεδόν τριπλασιάστηκε, ξεπερνώντας τις 47.000 δολάρια.
Η πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι πλέον εμφανής, με τις εταιρείες να αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές μέσω Ομάν, ΗΑΕ ή της Ερυθράς Θάλασσας. Ωστόσο, οι λύσεις αυτές απαιτούν χερσαίες μεταφορές και σύνθετο συντονισμό, κάτι που σημαίνει περισσότερος χρόνος, περισσότερα χρήματα και περισσότερες καθυστερήσεις.
Το κλίμα επιβαρύνθηκε περαιτέρω από πρόσφατη σύγκρουση δύο δεξαμενόπλοιων κοντά στα Στενά, ενώ δεν λείπουν οι υποψίες για κυβερνοπαρεμβολές. Την ίδια ώρα, στο Λονδίνο, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, Ιράν και Ισραήλ αντάλλαξαν σκληρές κατηγορίες, με την Τεχεράνη να απειλεί ακόμη και με αποκλεισμό των Στενών του Ορμούζ.
Η κατάσταση μοιάζει εύφλεκτη. Οι θαλάσσιες διαδρομές της περιοχής δεν εξυπηρετούν μόνο την ενέργεια, αλλά και κρίσιμα αγαθά για τις χώρες του Κόλπου. Η διεθνής κοινότητα καλείται να κρατήσει ανοιχτές τις εμπορικές ροές, πριν η κρίση μετατραπεί σε παγκόσμια ασφυξία.