Παρότι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων για τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες προσεγγίζει τα 20 δισ. ευρώ, ο κλάδος εξακολουθεί να κινείται σε τεντωμένο σχοινί. Η αγορά παρουσιάζει δυναμική, ωστόσο οι καθυστερήσεις, οι χρόνιες αδυναμίες του Δημοσίου και η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού απειλούν να υπονομεύσουν μια μοναδική ευκαιρία ανάκαμψης και ανάπτυξης.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσπαθεί να επιταχύνει τους ρυθμούς και να δώσει λύσεις σε έργα που έχουν «βαλτώσει» για χρόνια. Στόχος είναι να ολοκληρωθούν ή να μπουν σε φάση υλοποίησης μερικά από τα σημαντικότερα έργα υποδομής των τελευταίων δεκαετιών.
Ωστόσο, οι δυσκολίες παραμένουν. Πέρα από τις χρονοβόρες διαδικασίες αδειοδότησης και την αδυναμία προσέλκυσης εργαζομένων από το εξωτερικό, τα προβλήματα ξεκινούν συχνά από τις ίδιες τις μελέτες που δεν είναι ώριμες. Σε πολλές περιπτώσεις, η χρηματοδότηση είναι αβέβαιη, ενώ η επιβάρυνση από την κλιματική κρίση φέρνει νέες απαιτήσεις σχεδιασμού, ενισχύοντας την ανάγκη για ανθεκτικές και βιώσιμες κατασκευές.
Αν και έχουν γίνει πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της διαφάνειας και της εποπτείας – με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Μητρώο Γεφυρών – η ανάγκη για καλύτερη διαχείριση, συντονισμό και λογοδοσία παραμένει επιτακτική.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, ανακοίνωσε ότι σειρά έργων εισέρχονται πλέον σε κρίσιμη φάση. Πρόσφατα υπεγράφησαν συμβάσεις αποκατάστασης στη Θεσσαλία, ύψους 1,35 δισ. ευρώ, για ζημιές που προκάλεσαν οι κακοκαιρίες Daniel και Elias. Οι σιδηροδρομικές υποδομές πρέπει να ολοκληρωθούν σε 15 μήνες, ενώ τα οδικά έργα έχουν ορίζοντα 48 μηνών.
Παράλληλα, μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης για το μεγάλο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), συγκεκριμένα για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Πρόκειται για έργο στρατηγικής σημασίας που καθυστέρησε για χρόνια.
Στο μεταξύ, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025, με τα πρώτα 65 χιλιόμετρα να παραδίδονται μέχρι τα τέλη Ιουλίου και τα υπόλοιπα 10 ως το τέλος του έτους.
Για τον Ε65, το υπουργείο εκτιμά ότι η ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός θα σημάνει και το τέλος του έργου την άνοιξη του 2026. Στη Θεσσαλονίκη, πέντε νέοι σταθμοί Μετρό αναμένεται να προστεθούν έως τον Φεβρουάριο του 2026, ενώ προχωρούν και οι εργασίες στο έργο FlyOver, που φιλοδοξεί να δώσει λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.
Στην Κρήτη, η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι προχωρά σταθερά, με την πρόοδο να ξεπερνά ήδη το 50%. Το έργο αυτό θεωρείται κεντρικό για τον τουριστικό και οικονομικό χάρτη του νησιού.
Παρά τη θετική κινητικότητα, ειδικοί του χώρου τονίζουν ότι χωρίς ουσιαστική ενίσχυση της διαχειριστικής επάρκειας, ψηφιοποίηση των διαδικασιών και άρση των θεσμικών εμποδίων, οι καθυστερήσεις και τα κόστη θα συνεχίσουν να διογκώνονται, στερώντας από την ελληνική οικονομία την πλήρη απόδοση αυτής της επενδυτικής ευκαιρίας.