Παρά τις διεθνείς προκλήσεις και την αβεβαιότητα που επικρατεί στο παγκόσμιο οικονομικό και γεωπολιτικό σκηνικό, ο ελληνικός τουρισμός δείχνει να αντέχει. Τα στοιχεία που δημοσιεύει η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας επιβεβαιώνουν πως η ανοδική του πορεία συνεχίζεται και το 2025, διατηρώντας τη δυναμική που έχτισε την τελευταία δεκαετία.
Ανοδική τάση στις αφίξεις – Σημάδια σταθερότητας
Το πρώτο τετράμηνο του 2025 έκλεισε με αύξηση 10% στις αεροπορικές αφίξεις, ενώ οι προγραμματισμένες θέσεις για τη θερινή περίοδο (Μάιος–Οκτώβριος) καταγράφουν αύξηση 4%. Οι ξενοδόχοι εμφανίζονται αισιόδοξοι, με τους δείκτες προσδοκιών να κινούνται σε θετικό έδαφος και την αγορά εργασίας να ανταποκρίνεται αντίστοιχα: μόνο στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, καταγράφηκαν 27.000 νέες καθαρές προσλήψεις.
Ο δείκτης μελλοντικής δραστηριότητας μάλιστα ξεπερνά τον μέσο όρο της Μεσογείου, καταγράφοντας εντυπωσιακή διαφορά (45 μονάδες στην Ελλάδα, έναντι 7 στις υπόλοιπες χώρες), υποδεικνύοντας την ισχυρή θέση της χώρας στον ευρωπαϊκό τουριστικό χάρτη.
Επικέντρωση στις μακρινές αγορές – ΗΠΑ και Κίνα στην πρώτη γραμμή
Η στρατηγική τουριστικής εξωστρέφειας επικεντρώνεται πλέον στις αγορές με υψηλότερη δαπάνη ανά επισκέπτη και μικρότερη εποχικότητα. Οι ΗΠΑ αποδεικνύονται καθοριστικός παράγοντας, καθώς μόνο τον χειμώνα του 2025 σημειώθηκε αύξηση αφίξεων από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κατά 33%, με τους Αμερικανούς τουρίστες να πραγματοποιούν σχεδόν τις μισές επισκέψεις εκτός καλοκαιριού και να δαπανούν σχεδόν τα διπλάσια από τους Ευρωπαίους.
Ανάλογη δυναμική αναπτύσσεται και με την Κίνα. Το καλοκαίρι του 2025 αναμένονται περίπου 12 πτήσεις την εβδομάδα από κινεζικές πόλεις — τριπλάσιες σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Η ενίσχυση της συνδεσιμότητας με τις «long haul» αγορές λειτουργεί ως μοχλός βιώσιμης ανάπτυξης.
Επένδυση στην ανθεκτικότητα – Οι «ώριμοι» προορισμοί δείχνουν τον δρόμο
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Τράπεζας, τουριστικοί προορισμοί όπως το Αιγαίο και η Χαλκιδική αποδεικνύονται πιο ανθεκτικοί απέναντι στις προκλήσεις, λόγω επενδύσεων που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις των περιοχών αυτών ξεχώρισαν για την επενδυτική τους δραστηριότητα και τη στρατηγική ενίσχυσης συνεργασιών με τοπικούς φορείς και παραγωγούς.
Ταυτόχρονα, έδωσαν έμφαση στη βιωσιμότητα και την ψηφιακή αναβάθμιση, υλοποιώντας προγράμματα ενεργειακής απόδοσης, ψηφιακού μάρκετινγκ και ενίσχυσης της αυθεντικής τουριστικής εμπειρίας (φύση, γαστρονομία, πολιτισμός).
Το νέο πρόσωπο του τουρισμού: Λιγότερη εποχικότητα, περισσότερη εμπειρία
Καθώς αλλάζουν οι ανάγκες και τα κριτήρια των επισκεπτών, η Ελλάδα καλείται να ευθυγραμμίσει το τουριστικό της προϊόν με τις νέες απαιτήσεις. Ο σημερινός ταξιδιώτης δεν αναζητά απλώς ήλιο και θάλασσα, αλλά εμπειρίες με περιεχόμενο: από την αυθεντικότητα της τοπικής ζωής έως τη φιλική προς το περιβάλλον διαμονή.
Η νέα εικόνα του ελληνικού τουρισμού δεν στηρίζεται πια μόνο σε αριθμούς ρεκόρ, αλλά σε ποιοτική ανάπτυξη, με στόχο τη βιωσιμότητα, την αναβάθμιση του προϊόντος και τη γεωγραφική και χρονική διασπορά των επισκεπτών.
Το στοίχημα τώρα είναι η διατήρηση αυτής της δυναμικής — και όπως όλα δείχνουν, η Ελλάδα έχει τα θεμέλια για να το κερδίσει.