Σε μια κρίσιμη κίνηση για την αλλαγή της εικόνας του δημοσίου και την ενίσχυση της σχέσης του με τους πολίτες, η κυβέρνηση ενεργοποιεί από σήμερα την ηλεκτρονική πλατφόρμα αξιολόγησης των δημόσιων υπηρεσιών από τους ίδιους τους χρήστες. Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της κυβέρνησης για την ελάφρυνση της καθημερινότητας των πολιτών μέσω της επίλυσης χρόνιων παθογενειών και προβλημάτων, μια στρατηγική που, όπως φαίνεται από πρόσφατες δημοσκοπήσεις, επιβραβεύεται από την κοινή γνώμη.
Η πλατφόρμα, που παρουσιάζεται σήμερα σε ειδική εκδήλωση στο Μέγαρο Μαξίμου από τα Υπουργεία Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στοχεύει στην αντιμετώπιση διαχρονικών προβλημάτων της δημόσιας διοίκησης, όπως η γραφειοκρατία, οι καθυστερήσεις και η αδιαφάνεια, με απώτερο σκοπό την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στους πολίτες. Η μεταρρύθμιση αυτή θεωρείται μάλιστα “προάγγελος” της πρότασης που θα εισηγηθεί η Νέα Δημοκρατία για τη συνταγματική κατοχύρωση της αξιολόγησης στο Δημόσιο.
Μέσω του νέου συστήματος, οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να αξιολογούν ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών τόσο του κεντρικού κράτους όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Σημαντικές υπηρεσίες όπως ο e-ΕΦΚΑ, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η ΑΑΔΕ, η ΔΥΠΑ, το Κτηματολόγιο, αλλά και υπηρεσίες όπως η καθαριότητα, ο φωτισμός, οι χώροι στάθμευσης, οι παιδικοί σταθμοί, τα ΚΑΠΗ, οι Πολεοδομίες, η ανακύκλωση, οι χώροι πρασίνου, οι παιδικές χαρές, η κάλυψη αναγκών ΑμεΑ, τα σχολεία και τα δημοτικά ιατρεία, ακόμη και οι πρόνοιες για τα ζώα συντροφιάς, θα τεθούν υπό την κρίση των πολιτών. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται και ψηφιακές υπηρεσίες, όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και υπηρεσίες του gov.gr.
Η αξιολόγηση θα πραγματοποιείται ανώνυμα, μέσω τακτικού και εθελοντικού ερωτηματολογίου. Τα στοιχεία που θα συλλέγονται θα αναλύονται σε πολλά επίπεδα – ανά φορέα, υπηρεσία, περιφέρεια, δήμο, ακόμη και ταχυδρομικό κώδικα ή ηλικιακή ομάδα – με στόχο τον άμεσο εντοπισμό δυσλειτουργιών και την αναγνώριση επιτυχημένων πρακτικών. Μακροπρόθεσμα, η συλλογή αυτών των δεδομένων θα οικοδομήσει μια μεγάλη τράπεζα πληροφοριών για την αντιμετώπιση συστημικών αδυναμιών. Τα δεδομένα αυτά θα είναι διαθέσιμα σε όλους και θα οπτικοποιούνται σε χάρτες.
Για υπηρεσίες με πρόσωπο με πρόσωπο εξυπηρέτηση, όπως τα ΚΕΠ, σχεδιάζεται μια συμπληρωματική μέθοδος όπου οι πολίτες θα λαμβάνουν ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο στο κινητό τους μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, επιτρέποντας την αξιολόγηση τόσο της υπηρεσίας όσο και της διαδικασίας.
Η νέα αυτή πλατφόρμα φιλοδοξεί να καταστήσει τους πολίτες ενεργούς συμμέτοχους στη διαδικασία βελτίωσης του δημοσίου, προσφέροντας ένα εργαλείο διαφάνειας και λογοδοσίας.