Σε έναν κόσμο που αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς, οι εξελίξεις σε διάφορους τομείς διαμορφώνουν το μέλλον μας, φέρνοντας τόσο ευκαιρίες όσο και σημαντικές προκλήσεις. Από την τεχνολογική καινοτομία μέχρι τις περιβαλλοντικές ανησυχίες και τις κοινωνικές ανακατατάξεις, η εποχή μας χαρακτηρίζεται από μια συνεχή δυναμική.
Η ψηφιακή επανάσταση συνεχίζει να μεταμορφώνει κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας. Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης (AI), η επέκταση του διαδικτύου των πραγμάτων (IoT) και η εξέλιξη των δικτύων 5G και σύντομα 6G, υπόσχονται έναν ακόμη πιο διασυνδεδεμένο κόσμο. Αυτές οι τεχνολογίες φέρνουν επανάσταση στην υγεία, την εκπαίδευση, τις μεταφορές και την οικονομία, προσφέροντας λύσεις σε προβλήματα που κάποτε θεωρούνταν άλυτα. Ωστόσο, αναδεικνύονται και ζητήματα όπως η ασφάλεια των δεδομένων, η ηθική της τεχνητής νοημοσύνης και ο κίνδυνος του ψηφιακού χάσματος.
Η κλιματική αλλαγή παραμένει μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του 21ου αιώνα. Οι αυξανόμενες θερμοκρασίες, τα ακραία καιρικά φαινόμενα και η απώλεια βιοποικιλότητας απαιτούν άμεση και συντονισμένη δράση σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι προσπάθειες για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, την πράσινη ενέργεια και την κυκλική οικονομία βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της διεθνούς ατζέντας, με τις κυβερνήσεις και τους οργανισμούς να αναζητούν τρόπους για να διασφαλίσουν ένα βιώσιμο μέλλλον για τις επόμενες γενιές.
Οι κοινωνίες μας βιώνουν σημαντικές αλλαγές, επηρεαζόμενες από τη μετανάστευση, την αστικοποίηση και την αύξηση των ανισοτήτων. Η πανδημία COVID-19 ανέδειξε την παγκόσμια αλληλεξάρτηση και την ανάγκη για διεθνή συνεργασία στην αντιμετώπιση κοινών απειλών. Παράλληλα, παρατηρείται μια αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για κοινωνικά ζητήματα, όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ισότητα των φύλων και η συμπερίληψη, οδηγώντας σε νέες κοινωνικές διεκδικήσεις και κινήματα.
Η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει προκλήσεις όπως ο πληθωρισμός, οι διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες και οι γεωπολιτικές εντάσεις. Οι σχέσεις μεταξύ των κρατών αναδιαμορφώνονται, με νέες συμμαχίες και αναδυόμενες δυνάμεις να επηρεάζουν την παγκόσμια ισορροπία. Η ανάγκη για οικονομική σταθερότητα και συνεργασία είναι πιο επιτακτική από ποτέ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι παγκόσμιες προκλήσεις αποτελεσματικά.
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας των μαθητών και μαθητριών να καταστούν ενεργοί πολίτες οι οποίοι θα συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης, το Υπουργείο Παιδείας εισάγει τη σχολική χρονιά 2025-26 στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά σχολεία ένα νέο μάθημα – πρόγραμμα που σχετίζεται με τη βιωματική εκπαίδευση και την αειφορία.
Με έμφαση στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και την ενεργό μάθηση των μαθητών, το ΥΠΑΙΘΑ πρόκειται να υλοποιήσει μια καινοτόμο πρωτοβουλία εκτός της σχολικής αίθουσας, με επίκεντρο τη δημιουργία και φροντίδα σχολικών λαχανόκηπων. Το πρόγραμμα ονομάζεται: «Λαχανόκηποι στα σχολεία: με κριτική σκέψη και όραμα συνεργαζόμαστε, χαιρόμαστε, δημιουργούμε».
Όπως αναφέρει το υπουργείο, «οι σχολικοί λαχανόκηποι, σκοπό έχουν, να συμβάλλουν στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη αλλά και στην καλλιέργεια αντιλήψεων, στάσεων και αξιών, καθώς και να ενσωματωθούν στις καθημερινές εκπαιδευτικές δραστηριότητες των μαθητών και των μαθητριών μας στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά σχολεία υπηρετώντας τις σύγχρονες παιδαγωγικές, επιστημονικές, κοινωνικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές πρακτικές και να λειτουργήσουν ως εργαστήρια βιώσιμης ανάπτυξης».
Μέσω των δραστηριοτήτων στο χώρο του σχολικού κήπου, οι μαθητές και οι μαθήτριες αναμένεται να αναπτύξουν την παρατηρητικότητα, την κατανόηση της σχέσης αιτίας-αποτελέσματος, την επιστημονικότητα, την ομαδικότητα, τη συνεργασία, επιτρέποντας σε κάθε παιδί να συμμετέχει ενεργά και να εφαρμόζει βιώσιμες πρακτικές στην καθημερινότητα του.
Με την ενασχόλησή τους με τον σχολικό κήπο, οι μαθητές και οι μαθήτριες μαθαίνουν να καλλιεργούν σπόρους στο θερμοκήπιο, να μεταφυτεύουν στα παρτέρια του σχολικού κήπου τα μικρά φυτά, να κάνουν κομποστοποίηση, να καταπολεμούν ασθένειες που προσβάλουν τα φυτά τους με φυσικό τρόπο, να αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι για την καταπολέμηση ασθενειών των φυτών (καλά έντομα), να καλλιεργούν τα φυτά τους και να τα φροντίζουν μέχρι να έρθει η εποχή της συγκομιδής που θα τα μαζέψουν και θα τα δοκιμάσουν ετοιμάζοντας γεύματα (λαχανικά για σαλάτες, πατάτες, ντομάτες, φράουλες, κ.τ.λ.) αλλά και να τα συντηρήσουν.
Μέσα από την υλοποίηση του προγράμματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες συνειδητοποιούν ότι η συμβολή καθενός και καθεμίας στο άμεσο και τοπικό τους περιβάλλον είναι σημαντική, και ότι με τη δική τους στάση και δράση μπορούν να επέλθουν μικρές και μεγαλύτερες αλλαγές, ιδίως ως προς τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Για την υλοποίηση της δράσης, το ΥΠΑΙΘΑ θα προμηθεύσει στα σχολεία που επιθυμούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα μεταλλικά παρτέρια οβάλ διαστάσεων, καθώς επίσης χώμα σε αντίστοιχο όγκο με τα παρτέρια, ένα μικρό μεταλλικό θερμοκήπιο, φτυαράκια κηπουρικής, σετ σπόρων για τις πρώτες καλλιέργειες και ποτιστήρια.
Το πρόγραμμα δεν αποτελεί κάποια εντελώς καινοτόμο ιδέα, αφού αντίστοιχες πρωτοβουλίες –μεμονωμένες και μη– σε μικρότερη κλίμακα είχαν πραγματοποιηθεί και στο παρελθόν. Για παράδειγμα, τον Μάιο του 2017 εγκαινιάστηκε ο μεγαλύτερος σχολικός λαχανόκηπος στην Ελλάδα, έκτασης 300 τ.μ., στο 11ο Δημοτικό Σχολείο Χαλανδρίου. Τα παιδιά ξεκίνησαν να φυτεύουν διάφορα φυτά (μαρούλια, σαλάτα, ντοματιά, πιπεριά, κολοκυθιά, μελιτζάνα και αγγουριά), με κάθε παιδί να φυτεύει τρία φυτά με το ονοματεπώνυμό του σε συγκεκριμένο ταμπελάκι.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις σε συνεργασία με τις σχολικές κοινότητες έχουν «τρέξει» αντίστοιχα προγράμματα, με τους λαχανόκηπους να αποτελούν ζωντανά εργαστήρια εκπαίδευσης που δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν από κοντά τη διαδικασία καλλιέργειας λαχανικών, να μάθουν να φροντίζουν το περιβάλλον και να αναπτύξουν βιώσιμες διατροφικές συνήθειες. Παράλληλα, ενισχύουν την ομαδικότητα και τη συνεργασία μεταξύ των παιδιών, καλλιεργώντας την οικολογική συνείδηση από μικρή ηλικία.
Συνοψίζοντας, η εποχή μας είναι μια περίοδος μεγάλων αλλαγών και αναταραχών, αλλά και τεράστιων δυνατοτήτων. Η ικανότητά μας να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις, να αγκαλιάσουμε την καινοτομία και να συνεργαστούμε σε παγκόσμιο επίπεδο θα καθορίσει το μέλλον που θα δημιουργήσουμε για τις επόμενες γενιές.