Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει νέες παρεμβάσεις στο σύστημα της τεκμαρτής φορολόγησης για περίπου 700.000 επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους. Στόχος είναι ο περιορισμός των επιβαρύνσεων που προκύπτουν, διατηρώντας παράλληλα τον πυρήνα της μεταρρύθμισης που αποσκοπεί στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Οι αλλαγές αυτές έρχονται σε συνέχεια προηγούμενων διορθώσεων και της πλήρους κατάργησης του τέλους επιτηδεύματος.
Μία από τις βασικές προκλήσεις είναι η επικείμενη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού από 830 ευρώ σε 880 ευρώ από την 1η Απριλίου 2025. Δεδομένου ότι ο κατώτατος μισθός αποτελεί τη βάση υπολογισμού του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος, η αύξησή του θα οδηγήσει σε αύξηση του τεκμαρτού εισοδήματος από 11.620 ευρώ το 2024 σε 12.320 ευρώ το 2025. Αυτό, με τη σειρά του, θα μπορούσε να επιφέρει υψηλότερη φορολογική επιβάρυνση, ιδίως για όσους δηλώνουν χαμηλά εισοδήματα.
Ο εξορθολογισμός της φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα, εν μέρει και λόγω της αντίδρασης που καταγράφηκε στις πρόσφατες ευρωεκλογές. Οι τελικές αποφάσεις για τις παρεμβάσεις αναμένονται μετά τον Αύγουστο, καθώς θα συνεκτιμηθεί και ο σχεδιασμός για αλλαγές στη φορολογική κλίμακα των φυσικών προσώπων. Μια ενδεχόμενη μείωση του συντελεστή 22% ή η προσθήκη ενός ενδιάμεσου συντελεστή για εισοδήματα μεταξύ 10.000 και 20.000 ευρώ θα μπορούσε να εξουδετερώσει τις επιβαρύνσεις για τους επαγγελματίες.
Παράλληλα, ιδιαίτερη βαρύτητα έχει η εκκρεμής προσφυγή δικηγορικών και άλλων επαγγελματικών φορέων ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά της απόφασης που καθορίζει τη διαδικασία αμφισβήτησης του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των φορολογικών δηλώσεων του 2024, το 56% των ελεύθερων επαγγελματιών φορολογήθηκε με βάση τα τεκμήρια, καταβάλλοντας επιπλέον φόρο 470 εκατ. ευρώ. Μεγαλύτερες επιβαρύνσεις υφίστανται όσοι δηλώνουν εισοδήματα έως 15.000 ευρώ ετησίως, οι οποίοι αποτελούν την πλειοψηφία.
Στο Υπουργείο Οικονομικών εξετάζονται προτάσεις όπως η αύξηση του ποσοστού έκπτωσης για επαγγελματίες με 4 έτη λειτουργίας (πέραν της υφιστάμενης μείωσης 67% για 4 έτη και 33% για 5 έτη), καθώς και η αναπροσαρμογή του μέσου τζίρου ανά Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ). Η προσαύξηση 5% στην ελάχιστη τεκμαρτή αμοιβή, που επιβάλλεται όταν ο τζίρος υπερβαίνει τον μέσο όρο του αντίστοιχου ΚΑΔ, θα μπορούσε να περιοριστεί.
Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η βούληση της κυβέρνησης είναι η πλήρης κατάργηση του τεκμαρτού συστήματος φορολόγησης. Αυτό αναμένεται να συμβεί τα επόμενα χρόνια, πιθανότατα το 2027 ή το 2028, με την πλήρη αξιοποίηση των δεδομένων από τα ηλεκτρονικά βιβλία myDATA και άλλα ψηφιακά εργαλεία. Η μείωση του κενού ΦΠΑ και η διαφάνεια των πραγματικών συναλλαγών αναμένεται να καταστήσουν τα τεκμήρια περιττά.