Σοβαρές αναταράξεις προκαλεί η στρατηγική που ακολουθεί η κυβέρνηση για το μέλλον των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, προχωρά ένα σχέδιο «εκκαθάρισης εν λειτουργία», στη λογική της σταδιακής παραχώρησης βασικών λειτουργιών σε ιδιώτες, θυμίζοντας την πορεία αποδόμησης της τότε κρατικής Ολυμπιακής Αεροπορίας.
Ήδη έχουν παραχωρηθεί δεκάδες Κέντρα Διανομής σε ιδιώτες, ενώ πρόσφατα ανατέθηκε για 42 μήνες στην PwC η διαχείριση των οικονομικών λειτουργιών των ΕΛΤΑ, με κόστος περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ. Η σημαντικότερη όμως κίνηση αναμένεται την προσεχή Δευτέρα, όταν θα ανοίξουν οι προσφορές για τον διαγωνισμό που αφορά την οκταετή εκχώρηση των δύο υπερσύγχρονων αυτοματοποιημένων Κέντρων Διαλογής της Αθήνας (Κρυονέρι) και της Θεσσαλονίκης (Ωραιόκαστρο).
Η καρδιά των ΕΛΤΑ προς ιδιωτικοποίηση
Ο διαγωνισμός, που προκηρύχθηκε διακριτικά από την προηγούμενη διοίκηση, προβλέπει την παραχώρηση της λειτουργίας των ΚΔ, την εγκατάσταση και συντήρηση του τεχνολογικού εξοπλισμού, καθώς και την παροχή Sorting-as-a-Service. Πρόκειται για τις πιο κρίσιμες υποδομές του ταχυδρομικού δικτύου.
Η διαδικασία, η οποία είχε αρχικά προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί στις 7 Νοεμβρίου, πήρε παράταση μετά την αποχώρηση του διευθύνοντος συμβούλου Γρηγόρη Σκλήκα, ο οποίος παραιτήθηκε εν μέσω έντονων αντιδράσεων για το «λουκέτο» σε 204 καταστήματα των ΕΛΤΑ.
Παρά τον θόρυβο, η μεταβατική διοίκηση –σε συνεργασία με το Υπερταμείο και με κυβερνητική έγκριση– συνεχίζει αμετακίνητη στη γραμμή της ιδιωτικοποίησης των βασικών κέντρων διαλογής.
Υποδομές υψηλής τεχνολογίας – Επένδυση 55 εκατομμυρίων
Το Κέντρο Διαλογής Κρυονερίου, που εγκαινιάστηκε το 2007, αποτελεί τη μεγαλύτερη υποδομή στην ιστορία των ΕΛΤΑ και μία από τις πιο σύγχρονες στην Ευρώπη. Με κόστος επένδυσης 55 εκατ. ευρώ –εκ των οποίων τα 35 εκατ. προήλθαν από το Γ΄ ΚΠΣ– διαθέτει 120 ρομπότ που αξιοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και διαχειρίζονται έως 5.800 αντικείμενα την ώρα.
Αντίστοιχα, το Κέντρο Διαλογής Θεσσαλονίκης λειτουργεί πλέον με 45 ρομπότ και επεξεργάζεται 2.800 αντικείμενα ανά ώρα. Η παραχώρησή τους σε ιδιώτες αποτελεί μια ιδιαίτερα κρίσιμη αλλαγή στη λειτουργική δομή των ΕΛΤΑ.
Άγνωστη παραμένει η τύχη του τρίτου Κέντρου Διαλογής στην Πάτρα, με πληροφορίες να αναφέρουν ότι πιθανότατα θα δημοπρατηθεί σε νέο διαγωνισμό. Αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον, δεν αποκλείεται ακόμη και το ενδεχόμενο οριστικού κλεισίματος.
Οι εταιρείες που διεκδικούν τα Κέντρα Διαλογής
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, δύο εταιρείες εμφανίζονται ως βασικοί διεκδικητές:
• ONEX Technology Systems & Business Solutions
Θυγατρική του Ομίλου ONEX, διαχειριστή των ναυπηγείων Ελευσίνας. Η εταιρεία έχει ήδη πολυετή εμπλοκή στα ΕΛΤΑ μέσω συμβάσεων «ενοικίασης» προσωπικού και μεταφοράς αλληλογραφίας, συνολικής αξίας άνω των 120 εκατ. ευρώ. Η εμπλοκή της στο προσωπικό είχε προκαλέσει αντιδράσεις λόγω χαμηλών αποδοχών και επισφαλών συμβάσεων.
• West Postal Services (WPS)
Θυγατρική του Ομίλου WEST ΑΕ, με έδρα τον Γέρακα. Το 2024 κατέγραψε κύκλο εργασιών 10,5 εκατ. ευρώ, επενδύοντας σε τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης και υπηρεσίες άμεσης παράδοσης, όπως η Max Speed Delivery. Συνεργάζεται με ακαδημαϊκούς φορείς για λύσεις μέσω drones στο last-mile delivery.
Οι αντιδράσεις και οι διαβεβαιώσεις
Τα ΕΛΤΑ υποστηρίζουν ότι «οι υπάλληλοι θα παραμείνουν ως έχουν» και ότι «η παραχώρηση δεν σχετίζεται με μείωση εργατικού κόστους», ωστόσο εργαζόμενοι και συνδικαλιστικές οργανώσεις εκφράζουν έντονη ανησυχία ότι η αποψίλωση των κύριων δραστηριοτήτων οδηγεί στη συρρίκνωση του δημόσιου χαρακτήρα της επιχείρησης.
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης κέντρων και υποδομών πυροδοτεί ήδη πολιτική αντιπαράθεση, με την αντιπολίτευση να καταγγέλλει στρατηγικό «ξεπούλημα» των ΕΛΤΑ και την κυβέρνηση να κάνει λόγο για «μοντέλο εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού».














