Ένα «εκρηκτικό κοκτέιλ» καλείται να αντιμετωπίσει η ελληνική ακτοπλοΐα τα επόμενα χρόνια που συντίθεται από τη σημαντική άνοδο του κόστους καυσίμων από τον Μάιο του 2025, την ανάγκη εξεύρεσης χρηματοδότησης για την ανανέωση του στόλου και τις ελλείψεις των ελληνικών λιμανιών, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Διονύση Θεοδωράτο, ο οποίος μίλησε σε εκδήλωση του υπουργείου Ναυτιλίας που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ΔΕΘ.
Οι προκλήσεις αυτές υποχρεώνουν τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις σε στρατηγικές κινήσεις προσαρμογής. Στο πλαίσιο αυτό πλοία αλλάζουν χέρια όπως έγινε, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», τις τελευταίες ημέρες με την αγορά του ταχύπλοου «Thunder» της Fast Ferries από την Attica Group, ενώ λίγες ημέρες πριν η Fast Ferries συμφώνησε να αποκτήσει δυο συμβατικά πλοία της Zante Ferries. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Attica Group προτίθεται να μεγαλώσει τον στόλο των ταχυπλόων της, με την προσθήκη και άλλων αγορών, εντείνοντας έτσι τον ανταγωνισμό με τη SeaJets, η οποία, προσώρας, έχει ισχυρή παρουσία στον συγκεκριμένο τομέα.
Τα καύσιμα
Η σημαντική άνοδος του κόστους καυσίμων είναι η πιο άμεση πρόκληση για την ακτοπλοΐα αλλά και την κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας. Οπως εξήγησε ο Δ. Θεοδωράτος, από τον Μάιο του 2025 η Μεσόγειος με απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) γίνεται θάλασσα μειωμένων εκπομπών θείου, που σημαίνει ότι όλα τα πλοία αντί για μαζούτ υψηλού θείου θα καίνε ντίζελ 0,1% περιεκτικότητας σε θείο. Η τιμή του καυσίμου αυτού κινείται μόνιμα 50% υψηλότερα από την τιμή του μαζούτ υψηλού θείου που χρησιμοποιούν σήμερα τα περισσότερα πλοία της ακτοπλοΐας. «Το υπουργείο Ναυτιλίας και τα συναρμόδια υπουργεία θα πρέπει να κατανοήσουν πόσο αυξάνει το κόστος λειτουργίας ενός πλοίου, κόστος που μετακυλίεται προς τον καταναλωτή, στον νησιώτη, στον επισκέπτη, στον τουρίστα. Πρέπει να βρούμε μια λύση» είπε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ για να απαντήσει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας Ευάγγελος Κυριαζόπουλος ότι «έχετε απόλυτο δίκιο, ελπίζω να βρούμε λύση».
Ο στόλος
Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι επίσης η νέα μεγάλη πρόκληση ενόψει του 2030 που η ακτοπλοΐα στο σύνολό της θα ενταχθεί στο σύστημα εμπορίας ρύπων αλλά και του γεγονότος ότι ο στόλος γερνάει Ωστόσο, όπως είπε ο κ. Θεοδωράτος, «τα πλοία που θα ναυπηγήσουμε πρέπει να προσαρμοστούν στα μεγέθη των νησιών που προσεγγίζουν. Αρα μιλάμε για πλοία ειδικών προδιαγραφών και πιο ακριβά από πλοία που εκτελούν δρομολόγια ανάμεσα σε δύο μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης».
Οι υποδομές
Η τρίτη πρόκληση είναι οι λιμενικές υποδομές για τις οποίες ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ τόνισε ότι πρέπει να αναβαθμισθούν και υπογράμμισε ότι απαιτείται μεγάλη προσοχή στη διαχείριση των εσόδων από τα λιμενικά ταμεία.
Πηγή: Λάμπρος Καραγεώργος/premium έκδοση tanea