Στον σύγχρονο επιχειρηματικό κόσμο συναντούμε παντού marketing coaches και ανθρώπους που συστήνονται ως ειδικοί του επιχειρείν, συχνά πριν προλάβουν οι ίδιοι να χτίσουν επαφή με την πραγματική αγορά. Μολονότι δεν τίθεται θέμα ηλικίας, δημιουργείται μια εμφανής αναντιστοιχία όταν κάποιος 30 ή 35 ετών επιχειρεί να καθοδηγήσει έναν επαγγελματία 50 ή 60 ετών που ξεκινά την πρώτη του startup, διότι η σχέση με την αγορά απαιτεί βαθύτερη εμπειρία, κατανόηση της ανθρώπινης πλευράς της πώλησης και διάθεση για προσωπική επαφή. Παρόλο που η τεχνολογία ανοίγει εντυπωσιακούς δρόμους προβολής, προκαλεί εντύπωση το πόσοι επαγγελματίες marketing αποφεύγουν ακόμη και μια απλή τηλεφωνική επικοινωνία για να παρουσιάσουν μια ιδέα ή μια πρόταση, μεταθέτοντας όλο το βάρος στη διαδικτυακή τους εικόνα. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούν ένα κοινό αριθμητικό, δίχως όμως αυθεντική δέσμευση, και προτείνουν σε νέους επιχειρηματίες στρατηγικές που δεν έχουν δοκιμαστεί σε πραγματικό έδαφος. Συχνά βλέπουμε το δέντρο, δηλαδή την προσωπική εικόνα και χάνουμε το δάσος, που δεν είναι άλλο από την ίδια την αγορά και τις απαιτήσεις της.
«Το περιεχόμενο κερδίζει την προσοχή, αλλά η ανθρώπινη επαφή χτίζει εμπιστοσύνη.»
– Gary Vaynerchuk
Στο ενδιάμεσο αυτού του «οικοσυστήματος» προβολής εμφανίζεται και μια ολόκληρη βιομηχανία από ανθρώπους που πουλούν προώθηση επιχειρήσεων σχεδόν αποκλειστικά μέσα από τα social media, κυρίως το Facebook, δίχως ουσιαστική παρουσία σε άλλα μέσα, διότι θεωρούν πως το διαδίκτυο αρκεί για να νομιμοποιήσει τον ρόλο τους. Παρόλο που απευθύνονται σε επαγγελματίες που ρισκάρουν αληθινό κεφάλαιο και χρόνο, ξεκινούν συχνά με κουρασμένα κλισέ τύπου «Ξέρω κάτι που δεν ξέρεις» ή «Να σου πω κάτι που δεν ήξερες», δημιουργώντας την αίσθηση μιας μυστικής γνώσης που ούτε οι ίδιοι δεν δείχνουν να υποστηρίζουν με σιγουριά. Μιλούν για στρατηγικές, αλλά είναι κανόνας πως η ουσία του marketing στηρίζεται στη μεταδοτικότητα και στη βαθιά κατανόηση του προϊόντος. Όταν κάτι δεν έχει πείσει τον ίδιο τον συνεργάτη που παρουσιάζει ενα προϊόν ή μια υπηρεσια, δύσκολα θα μεταφερθεί με πηθώ σε κάποιον άλλο. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου επιχειρηματικοί coaches ενθαρρύνουν τον νέο επιχειρηματία να προωθήσει κάτι ασχημάτιστο ή σχεδόν ανύπαρκτο, πρακτική που ακουμπά τα όρια της αντιδεοντολογίας και απομακρύνει τον επαγγελματία από τον ρεαλισμό που χρειάζεται για να ευδοκιμήσει το επιχειρηματικό του ξεκίνημα.
Οι αυτοματοποιημένες καμπάνιες, τα πρότυπα μηνύματα και οι έτοιμες φόρμουλες δεν υποκαθιστούν τη γνώση.
Είναι αποδεκτό πως τα social media χαρίζουν ορατότητα και ταχύτητα, αλλά η αγορά συνεχίζει να αντιστέκεται στον εντυπωσιασμό και να ζητά ανθρώπους που γνωρίζουν να προσεγγίζουν τον άλλον πέρα από την οθόνη. Οι πλατφόρμες προσφέρουν νέες ευκαιρίες και όντως διαμόρφωσαν μοντέλα προβολής όπως για παράδειγμα οι influencers, αλλά η ουσιαστική επιχειρηματική σχέση καλλιεργείται μέσα από συναντήσεις, συζητήσεις και ανταλλαγή πραγματικών αναγκών.
Επιμέλεια – Σχόλιο: Νεκτάριος Ντούζουγλης – Χορμοβίτης
















