Η παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων εισέρχεται σε φάση υποχώρησης, καθώς η υπερπροσφορά χωρητικότητας από νέες παραδόσεις πλοίων και η μειωμένη ζήτηση πιέζουν τους ναύλους προς τα κάτω. Στην αβεβαιότητα προστίθενται και οι εμπορικές πολιτικές των ΗΠΑ, δημιουργώντας ένα περιβάλλον που δυσχεραίνει τη σταθερότητα των τιμών.
Η τάση των ναύλων
Σύμφωνα με τον Δείκτη Drewry World Container Index, η τιμή spot για τη διαδρομή Σαγκάη – Ρότερνταμ έπεσε την περασμένη εβδομάδα στα 1.735 δολάρια για ένα κοντέινερ 40 ποδιών, στο χαμηλότερο επίπεδο από τα μέσα Δεκεμβρίου 2023. Αντίστοιχη μείωση καταγράφηκε και στη διαδρομή Σαγκάη – Λος Άντζελες, με την τιμή να υποχωρεί στα 2.311 δολάρια, ενώ η Σαγκάη – Νέα Υόρκη σημείωσε πτώση 8% στα 3.278 δολάρια.
Η γενική εικόνα είναι καθοδική: ο δείκτης Drewry υποχώρησε κατά 8% στα 1.761 δολάρια ανά κοντέινερ, καταγράφοντας τη 15η συνεχόμενη εβδομάδα πτώσης. Στις γραμμές Ασίας – Ευρώπης οι τιμές μειώθηκαν κατά 9% για τη Σαγκάη – Ρότερνταμ και 7% για τη Σαγκάη – Γένοβα.
Παράγοντες πίεσης
Η ζήτηση αναμένεται να περιοριστεί περαιτέρω ενόψει της Χρυσής Εβδομάδας στην Κίνα, όταν τα εργοστάσια θα μείνουν κλειστά για οκτώ ημέρες από την 1η Οκτωβρίου. Αν και η αγορά έχει προσαρμοστεί στις εκτροπές πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, ώστε να αποφευχθούν οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, οι ναυτιλιακές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δυσμενές ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης.
Οι αναλυτές προβλέπουν ότι η αυξανόμενη χωρητικότητα από νέες παραδόσεις πλοίων, σε συνδυασμό με τη βραδύτερη άνοδο της ζήτησης, θα συνεχίσει να αποδυναμώνει την αγορά, οδηγώντας σε περαιτέρω μείωση των ναύλων spot.
Η στάση της COSCO Shipping
Παρά τις πιέσεις, η COSCO Shipping Port ανακοίνωσε ότι θα διατηρήσει τις υπηρεσίες της στις ΗΠΑ, ακόμη και αν επιβληθούν νέα λιμενικά τέλη σε κινεζικής κατασκευής πλοία. Η απόφαση αυτή, σύμφωνα με αναλυτές, μπορεί να κοστίσει στον κινεζικό όμιλο πάνω από 1 δισ. δολάρια σε έξι μήνες και ενδέχεται να οδηγήσει σε «πόλεμο τιμών», καθώς οι ανταγωνιστές αποφεύγουν τις πρόσθετες χρεώσεις σε μια περίοδο ασθενούς ζήτησης.
Η εταιρεία ερευνών Linerlytica προειδοποίησε ότι η επιμονή της COSCO θα μπορούσε να προκαλέσει «προληπτικό πόλεμο τιμών» στο διατλαντικό εμπόριο, σε μια συγκυρία όπου η ναυτιλιακή βιομηχανία αναζητά σταθερότητα.