Οργανώσεις καταναλωτών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο προχωρούν σε μαζική κινητοποίηση κατά επτά αεροπορικών εταιρειών, με αιχμή του δόρατος τις αδικαιολόγητες χρεώσεις για τις χειραποσκευές. Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ), μαζί με 16 ακόμη οργανώσεις από 12 χώρες και σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών BEUC, κατέθεσαν καταγγελίες ζητώντας τη διενέργεια έρευνας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC Network).
Το επίμαχο θέμα αφορά τις χρεώσεις για την απλή χειραποσκευή – αυτή που, όπως έχει κρίνει το Δικαστήριο της ΕΕ (υπόθεση C-487/12), πρέπει να περιλαμβάνεται στην τιμή του εισιτηρίου, εφόσον έχει «εύλογο» μέγεθος και βάρος. Παρόλα αυτά, πολλές εταιρείες επιβάλλουν επιπλέον κόστη, παρακάμπτοντας τη νομολογία και δημιουργώντας σύγχυση και δυσαρέσκεια στους επιβάτες. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι το 86% των καταναλωτών θεωρεί αυτονόητο ότι ένα μικρό σακίδιο ή καροτσάκι πρέπει να περιλαμβάνεται στην τιμή του εισιτηρίου.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ τονίζει την επιτακτική ανάγκη για κοινά ευρωπαϊκά πρότυπα, ζητώντας από τις αρχές να αντιμετωπίσουν τις κρυφές χρεώσεις και την πολυπλοκότητα στις τιμολογιακές πολιτικές των αερομεταφορέων. Η Ισπανία έχει ήδη κινηθεί, επιβάλλοντας πρόστιμα 179 εκατ. ευρώ σε πέντε αεροπορικές εταιρείες, ενώ αντίστοιχες κινήσεις γίνονται σε Βέλγιο και Πορτογαλία.
Παράλληλα, η ΕΕ εξετάζει αναθεώρηση του κανονισμού για τα Δικαιώματα των Επιβατών, μια ευκαιρία για ενίσχυση της διαφάνειας και καθορισμό των «εύλογων» διαστάσεων που πρέπει να έχει μια χειραποσκευή. Η εναρμόνιση των κανόνων, υπογραμμίζει η ΕΚΠΟΙΖΩ, δεν αφορά μόνο την προστασία των επιβατών, αλλά και τη λειτουργικότητα των αεροδρομίων και την ασφάλεια δικαίου για τις ίδιες τις εταιρείες. Οι οργανώσεις ζητούν άμεση δράση και ισχυρούς κανόνες που θα περιορίσουν τις αθέμιτες πρακτικές και θα ενισχύσουν τη διαφάνεια στην αγορά των αερομεταφορών.