Η κυβέρνηση σχεδιάζει ένα νέο, εξατομικευμένο πλαίσιο ρύθμισης για χρέη προς Ταμεία και Εφορία. Στόχος είναι κάθε πρόταση δόσεων να «κουμπώνει» στις πραγματικές δυνατότητες του οφειλέτη, με αντικειμενικά κριτήρια όπως εισόδημα, περιουσία, ιστορικό συνέπειας και προφίλ οφειλής. Η επιτυχία θα κριθεί από την ταχύτητα υλοποίησης και το πώς θα «κουμπώσουν» τα δύο στάδια παρέμβασης.
Την ώρα που το δημόσιο χρέος υποχωρεί ως ποσοστό του ΑΕΠ (από ~163% σε 152% το α’ τρίμηνο 2025), τα ληξιπρόθεσμα προς το Δημόσιο αυξάνονται. Στα ασφαλιστικά ταμεία, το υπό διαχείριση χρέος του ΚΕΑΟ έφτασε στα 50,292 δισ. στο τέλος β’ τριμήνου 2025 (από 48,577 δισ. πέρσι). Στην Εφορία, τα ληξιπρόθεσμα ανήλθαν στα 111,82 δισ. στο τέλος Ιουλίου, κατά 4,558 δισ. υψηλότερα από τον Ιούλιο 2024. Μαζί, Ταμεία και ΑΑΔΕ ανεβάζουν το «καλάθι» στα 162,11 δισ. από 155,84 δισ. σε έναν χρόνο (+4%).
Το ερώτημα παραμένει τι είναι πράγματι εισπράξιμο. Από τα 111,82 δισ. της Εφορίας, το 23,57% (26,35 δισ.) θεωρείται ανεπίδεκτο είσπραξης, με το «καθαρό» ποσό στα 85,47 δισ. Αν αφαιρεθούν αφερέγγυοι (8,46 δισ.) και παλιές οφειλές με λήξεις δόσεων πέραν δεκαετίας (15,86 δισ.), απομένουν 27,3 δισ. απ’ όπου προέρχεται πάνω από το 90% των πραγματικών εισπράξεων. Οι οφειλέτες στην Εφορία έφτασαν τα 4.001.794 στο τέλος Ιουλίου (+172.263 ετησίως), με τη μεγάλη αύξηση στις χαμηλές κλίμακες έως 20.000 ευρώ.
Στα Ταμεία, οι ενεργές ρυθμίσεις ήταν 310.626 με 4,95 δισ. ρυθμισμένα (Ιούνιος 2025), ενώ στην Εφορία μόλις ~3,3 δισ. βρίσκονται υπό ρύθμιση (λίγο πάνω από 3% του συνόλου). Η πάγια ρύθμιση ασφαλιστικών εισφορών έχει ήδη αυξηθεί σε 24 δόσεις από το 2022, με ελάχιστη δόση 50 ευρώ. Συνολικά, το ιδιωτικό χρέος αυξάνεται ~4% ετησίως, ξεπερνώντας τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας (+1,7% στο β’ τρίμηνο 2025).