Τον στρατηγικό ρόλο της ναυτιλίας και των λιμενικών υποδομών ως βασικού μοχλού ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας ανέδειξε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, κατά την ομιλία του στη Βουλή στη συζήτηση για τον κρατικό προϋπολογισμό. Όπως τόνισε, οι επενδύσεις στη θάλασσα, στα λιμάνια και στη νησιωτικότητα συνιστούν μεγάλη ευκαιρία για τον παραγωγικό μετασχηματισμό της χώρας.
Ο υπουργός επισήμανε ότι η θάλασσα αποτελεί διαχρονικό συγκριτικό πλεονέκτημα για την Ελλάδα, υπογραμμίζοντας ότι ιστορικά οι πόλεις με λιμάνια και τα νησιά με ισχυρές υποδομές στήριξαν το εμπόριο και αργότερα τον τουρισμό. Όπως ανέφερε, η ναυτιλία οδήγησε τη χώρα σε περιόδους ακμής, ενώ σήμερα απαιτείται αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου, με έμφαση στα επαγγέλματα και το οικοσύστημα που μπορεί να χτιστεί γύρω από τη θάλασσα.
«Το μοντέλο του παρελθόντος έχει ξεπεραστεί από τις περιστάσεις και πρέπει να μετασχηματιστεί», σημείωσε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι η στροφή σε δραστηριότητες που συνδέονται με τη ναυτιλία, τα λιμάνια και τα νησιά μπορεί να προσφέρει καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας και προοπτικές για τη νέα γενιά. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία, η οποία παραμένει πρώτη παγκοσμίως και, όπως είπε, δείχνει τον δρόμο για την περαιτέρω οργάνωση ενός ισχυρού ναυτιλιακού οικοσυστήματος.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε τον χρηματοδοτικό σχεδιασμό του υπουργείου για τα επόμενα χρόνια. Όπως ανέφερε, μέσω πόρων από το ΤΑΜΕΥ, το Ταμείο Μετανάστευσης, το ΕΣΠΑ, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, τις άγονες γραμμές, το μεταφορικό ισοδύναμο, την υδροδότηση των νησιών και το Ταμείο Ανάκαμψης, οι επενδύσεις που θα εκκινήσουν από το 2026 θα φτάσουν συνολικά τα 1,498 δισ. ευρώ.
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι στόχος είναι να μη μείνουν πίσω τα ακριτικά νησιά, οι παραμεθόριες περιοχές και οι πόλεις με λιμάνια που γνώρισαν ακμή στο παρελθόν. Όπως είπε, επιδιώκεται η επανενεργοποίηση αυτών των περιοχών, ώστε να δημιουργηθούν κόμβοι ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας γύρω από τα επαγγέλματα της θάλασσας.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στον εκσυγχρονισμό του Λιμενικού Σώματος. Ο κ. Κικίλιας ανακοίνωσε ότι έχει συμφωνηθεί η πρόσληψη σχεδόν 500 λιμενικών το 2026, ενώ προχωρούν τα master plan για όλα τα λιμάνια της χώρας. Παράλληλα, προβλέπεται η δημιουργία νέου, σύγχρονου κέντρου επιχειρήσεων και η ενίσχυση του στόλου με μεγάλα σκάφη ανοιχτής θαλάσσης, μικρότερα καταδιωκτικά, καθώς και μη επανδρωμένα πλωτά, υποβρύχια και εναέρια μέσα, στο πλαίσιο του προγράμματος «ΑΙΓΙΣ 2».
Ο υπουργός στάθηκε επίσης στην ανάγκη στήριξης των μικρών και απομονωμένων νησιών, επισημαίνοντας ότι επενδύσεις σε αφαλατώσεις, λιμάνια, λιμενοβραχίονες και αγκυροβόλια μπορούν να ενισχύσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον. Παράλληλα, ανέδειξε τη σημασία αξιοποίησης λιμανιών που υστέρησαν τις τελευταίες δεκαετίες, όπως της Πάτρας, του Αστακού, του Βόλου, της Καβάλας και της Ελευσίνας, καθώς και της ανάπτυξης μαρινών με στόχο την ενίσχυση του τουρισμού και των τοπικών οικονομιών.
Κλείνοντας, ο Βασίλης Κικίλιας τόνισε την ανάγκη διαφάνειας, σοβαρότητας και σεβασμού στον δημόσιο διάλογο, επισημαίνοντας ότι η αντοχή και η ισχύς της χώρας στο μέλλον περνούν μέσα από τον σεβασμό στη διαφορετική άποψη και τη συνέπεια στον αξιακό κώδικα και τις αρχές λειτουργίας της πολιτείας.















