Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους ετοιμάζονται να φέρουν μια ριζική αλλαγή στις αερομεταφορές, σχεδιάζοντας την εισαγωγή των λεγόμενων «καθισμάτων όρθιας θέσης» μέχρι το 2026. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Daily Mail, ο στόχος είναι η αύξηση της χωρητικότητας των αεροσκαφών και η μείωση των τιμών των εισιτηρίων, κυρίως για πτήσεις μικρών αποστάσεων.
Το καινοτόμο αυτό σχέδιο, με την ονομασία Skyrider 2.0, υπόσχεται έως και 20% περισσότερους επιβάτες σε κάθε πτήση. Αυτό επιτυγχάνεται χάρη σε μια σχεδίαση υψηλής πυκνότητας, η οποία επιτρέπει μια ημιόρθια στάση για τον επιβάτη, διατηρώντας, σύμφωνα με την ιταλική κατασκευάστρια εταιρεία Aviointeriors, ένα βασικό επίπεδο άνεσης και ασφάλειας παρά τη σημαντικά μειωμένη απόσταση μεταξύ των καθισμάτων. Το κάθισμα είναι σχεδιασμένο κυρίως για σύντομες πτήσεις.
Η μείωση των τιμών αποτελεί το μεγαλύτερο δέλεαρ για τους ταξιδιώτες, σύμφωνα με τις αεροπορικές εταιρείες. Η Aviointeriors τονίζει ότι το Skyrider 2.0 «εξασφαλίζει αυξημένη όρθια θέση για τον επιβάτη, επιτρέποντας την εγκατάσταση του καθίσματος σε μειωμένη κλίση, διατηρώντας παράλληλα επαρκή άνεση». Αν και μένει να διαπιστωθεί εάν ο ορισμός της Aviointeriors για την «επαρκή άνεση» θα συμπίπτει με τις προσδοκίες του μέσου ανθρώπου, η εταιρεία υπογραμμίζει τα οφέλη: «Ο σχεδιασμός αυτού του καθίσματος επιτρέπει την αύξηση του αριθμού των επιβατών κατά 20%, επιτρέποντας την αύξηση των κερδών για τις αεροπορικές εταιρείες». Επιπλέον, το Skyrider 2.0 ζυγίζει 50% λιγότερο από τα τυπικά καθίσματα οικονομικής θέσης, και ο μειωμένος αριθμός εξαρτημάτων οδηγεί σε ελάχιστο κόστος συντήρησης.
Ωστόσο, εγείρονται εύλογα ερωτήματα σχετικά με την άνεση και την ασφάλεια του ταξιδιού σε όρθια θέση. Είναι το συγκεκριμένο μοντέλο πρακτικό μόνο για σύντομες αποστάσεις ή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και σε μεγαλύτερες διαδρομές;
Εάν το Skyrider 2.0 εφαρμοστεί ευρέως, αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα αεροπορικά ταξίδια, καθιστώντας τα πιο προσβάσιμα οικονομικά, αλλά πιθανόν λιγότερο άνετα. Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους εκδηλώνουν ήδη έντονο ενδιαφέρον, βλέποντας σε αυτή τη λύση έναν τρόπο να περιορίσουν τα λειτουργικά έξοδα και να αυξήσουν τα έσοδα.
Παρόλα αυτά, η αποδοχή από το επιβατικό κοινό θα είναι καθοριστικής σημασίας. Το μέλλον θα δείξει εάν οι ταξιδιώτες είναι διατεθειμένοι να ανταλλάξουν την άνεση με ένα χαμηλότερο εισιτήριο – και αν το «όρθιο ταξίδι» θα γίνει η «νέα κανονικότητα» στις αερομεταφορές.