Ο ΙΜΟ ανέβαλε για ένα έτος τη συζήτηση και ψήφιση του Net Zero Framework, μετά από θυελλώδεις συνεδριάσεις, παγώνοντας προσωρινά νέα μέτρα «πράσινης» μετάβασης και μεταθέτοντας χρονικά την απανθρακοποίηση του κλάδου.
Η πρόταση αναβολής κατατέθηκε επισήμως από τη Σαουδική Αραβία μετά το μεσημεριανό διάλειμμα και εγκρίθηκε με 57 ψήφους υπέρ και 49 κατά, σε σώμα 135 κρατών–μελών με δικαίωμα συμμετοχής. Από την αίθουσα απουσίασαν 27 κράτη, ενώ η Ελλάδα και η Κύπρος επέλεξαν την αποχή, σπάζοντας το ενιαίο μέτωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Μάλτα, που είχε αρχικά ταχθεί κοντά στη γραμμή Αθήνας–Λευκωσίας, τελικά ψήφισε κατά της αναβολής.
Στο παρασκήνιο διαμορφώθηκε άτυπο «μπλοκ» υπέρ της αναβολής με αιχμή τη Σαουδική Αραβία, τις ΗΠΑ και τη Ρωσία. Εντός της ΕΕ καταγράφηκε ανομοιογένεια: αρκετά κράτη μέλη υποστήριξαν τη συνέχιση της διαδικασίας, ενώ άλλα προέκριναν περισσότερο χρόνο για συναίνεση και τεχνική ωρίμανση των μέτρων.
Η ελληνική πλευρά, εκπροσωπώντας τον μεγαλύτερο ευρωπαϊκό στόλο, εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις, δηλώνοντας ότι θα στηρίξει το πλαίσιο μόνο υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Στο ίδιο μήκος κύματος, η Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών είχε ήδη ζητήσει προσωρινό «πάγωμα» του Net Zero, ώστε να επιτευχθεί ευρύτερη συμφωνία και να αποσαφηνιστούν κρίσιμες παράμετροι εφαρμογής.
Η αναβολή σημαίνει ότι δεν αναμένονται άμεσα νέα υποχρεωτικά μέτρα για καύσιμα, τεχνολογίες και οικονομικούς μηχανισμούς μείωσης εκπομπών, αφήνοντας ανοιχτά τα βασικά σημεία διαπραγμάτευσης για ένα ακόμη έτος. Για τη βιομηχανία, η εξέλιξη προσθέτει βραχυπρόθεσμη ρυθμιστική αβεβαιότητα, αλλά δίνει χρόνο για προσαρμογή προτύπων, εναρμόνιση υποδομών και πιθανή αναθεώρηση του κόστους συμμόρφωσης.
Το επόμενο διάστημα, τα κράτη–μέλη και οι φορείς της ναυτιλίας αναμένεται να εντείνουν τις ζυμώσεις γύρω από τη διαθεσιμότητα «πράσινων» καυσίμων, τους μηχανισμούς χρηματοδότησης, την τεχνική εφικτότητα στόχων και την ισότιμη κατανομή βαρών μεταξύ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων ναυτιλιακών οικονομιών.