Σημαντικό πλήγμα για τη Meta επέφερε απόφαση εμπορικού δικαστηρίου της Μαδρίτης, το οποίο έκρινε ότι η εταιρεία παραβίασε τους ευρωπαϊκούς κανόνες προστασίας δεδομένων, αποκτώντας αθέμιτο διαφημιστικό πλεονέκτημα στο Facebook και το Instagram. Η απόφαση επιδικάζει αποζημίωση 479 εκατομμυρίων ευρώ σε 87 ισπανικούς ψηφιακούς εκδότες και πρακτορεία ειδήσεων, οι οποίοι είχαν προσφύγει δικαστικά κατηγορώντας την εταιρεία για αθέμιτο ανταγωνισμό.
Αθέμιτη χρήση προσωπικών δεδομένων
Σύμφωνα με το σκεπτικό του δικαστηρίου, η Meta χρησιμοποίησε παράνομα τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών των δύο πλατφορμών για στοχευμένη διαφήμιση, κάτι που παραβιάζει τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR). Η εταιρεία φέρεται να εγκατέλειψε τη βάση της συγκατάθεσης του χρήστη και να μετέτρεψε τη νομική βάση επεξεργασίας σε «εκτέλεση σύμβασης» – μια πρακτική που χαρακτηρίστηκε ανεπαρκής και συνεπώς παράνομη για τη χρήση δεδομένων σε συμπεριφορική διαφήμιση.
Το δικαστήριο έκρινε ότι η Meta αποκόμισε σημαντικό οικονομικό όφελος, καθώς η μη νόμιμη συλλογή δεδομένων ενίσχυσε τον διαφημιστικό της αλγόριθμο και της προσέφερε σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ισπανικών μέσων ενημέρωσης. Οι ενάγοντες υποστήριξαν ότι μέσα σε πέντε χρόνια η εταιρεία απέκτησε έσοδα που ξεπέρασαν τα 5,28 δισ. ευρώ, ενώ η Meta δεν παρουσίασε αναλυτικούς ισολογισμούς, αφήνοντας το περιθώριο στο δικαστήριο να εκτιμήσει ότι τα πραγματικά κέρδη μπορεί να ήταν ακόμα μεγαλύτερα.
Νομική βάση και διεθνείς διαστάσεις
Η απόφαση επικαλείται το άρθρο 15.1 του ισπανικού νόμου περί αθέμιτου ανταγωνισμού (LCD), το οποίο απαγορεύει την εκμετάλλευση οικονομικού πλεονεκτήματος που προκύπτει από την παραβίαση ισχυουσών νομοθεσιών. Δεδομένης της μη συμμόρφωσης της Meta με το GDPR, η επεξεργασία των δεδομένων των χρηστών κρίθηκε παράνομη, οδηγώντας στην επιβολή αποζημίωσης.
Η εταιρεία δεν αντιμετωπίζει για πρώτη φορά αντίστοιχες κυρώσεις:
– Το 2022 υπέστη πρόστιμα στην Ιρλανδία για παρόμοιες παραβάσεις
– Στη Γαλλία εκκρεμεί ανάλογη αγωγή
Η απόφαση της Μαδρίτης θεωρείται ορόσημο για τα ευρωπαϊκά ΜΜΕ και ενδέχεται να αποτελέσει προηγούμενο για μελλοντικές διεκδικήσεις σε άλλες χώρες της ΕΕ.
















