Την Παρασκευή δόθηκαν διαβεβαιώσεις για την ασφαλή χρήση του Προσωπικού Αριθμού (ΠΑ), του οποίου η έκδοση ξεκίνησε χθες μέσω της εφαρμογής myinfo.gov.gr. Οι υπουργοί Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης τόνισαν τη σημασία του νέου αυτού εργαλείου για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης.
Ο Δημήτρης Παπαστεργίου δήλωσε ότι ο ΠΑ είναι αριθμός ταυτοποίησης και όχι αριθμός πρόσβασης σε κάποιο μητρώο, γεγονός που τον καθιστά απολύτως ασφαλή. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων διασφαλίζεται μέσω της συμμόρφωσης με τους αυστηρούς κανόνες που θέτει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ). Η ασφάλεια επιτυγχάνεται με την ταυτοποίηση που γίνεται βάσει ενός στοιχείου (αναγνωριστικού αριθμού) και όχι βάσει του συνόλου των προσωπικών στοιχείων, των οποίων οι ελλείψεις και τα σφάλματα στα διάφορα μητρώα λειτουργούν ανασταλτικά στην επιτυχία της ταυτοποίησης. Επιπλέον, ο έλεγχος και η επαλήθευση ταυτότητας φυσικού προσώπου πραγματοποιείται σε ένα σημείο, με αυξημένα μέτρα ασφαλείας.
Ως πρότυπο ψηφιακής διακυβέρνησης αναφέρθηκε η Εσθονία, όπου υπάρχει πλήρης διαφάνεια και πρόσβαση του πολίτη στο ιστορικό όλων των ενεργειών όπου εμπλέκεται ο προσωπικός του αριθμός (Isikukood). Οι πολίτες εκεί, μέσω της ψηφιακής ταυτότητας, έχουν πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του κράτους (υγεία, εκπαίδευση, φορολογία, ψηφιακή ψήφο, e-banking, ψηφιακή υπογραφή κ.ά.), ενώ κάθε πρόσβαση καταγράφεται. Έτσι, ο πολίτης μπορεί να βλέπει ποιος υπάλληλος είδε τα δεδομένα του, καθώς η πρόσβαση σε δεδομένα των πολιτών χωρίς λόγο απαγορεύεται αυστηρά.
Η ηλεκτρονική χορήγηση του ΠΑ στους πολίτες θα γίνεται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myInfo.gov.gr. Πριν από την έκδοση νέας ταυτότητας, ο πολίτης πρέπει να εγγραφεί στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας και στη συνέχεια να αποκτήσει τον ΠΑ.
Η διαδικασία θα λειτουργεί ως εξής: Ο πολίτης θα εισέρχεται στην πλατφόρμα myInfo για να διαμορφώσει τον μοναδικό ΠΑ του, ο οποίος θα αποτελείται από 1-2 γράμματα του αλφαβήτου (διαθέσιμα και στη λατινική γλώσσα, π.χ. Κ, Μ, Ν, Ο), από ένα αριθμητικό ψηφίο και από ολόκληρο τον εννεαψήφιο ΑΦΜ του. Ο πολίτης θα επιλέγει τα δύο από τα τρία επιπλέον αλφαριθμητικά στοιχεία (π.χ. τα δύο γράμματα), ενώ η πλατφόρμα myInfo θα επιλέγει το τρίτο στοιχείο (έναν αριθμό), το οποίο ουσιαστικά θα «κλειδώνει» ολόκληρο τον ΠΑ. Ο ΠΑ θα αποθηκεύεται πλέον στις νέες ταυτότητες. Από τον Σεπτέμβριο του 2026, ο ΠΑ θα εκδίδεται αυτόματα.
Επίσης, ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να διορθώσει τυχόν σφάλματα (όπως λανθασμένα ονόματα ή ορθογραφικά λάθη) πριν προχωρήσει στην τελική επιβεβαίωση.
Ο ΠΑ θα ενσωματωθεί στη νέα ψηφιακή ταυτότητα του πολίτη, ενισχύοντας τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των υπηρεσιών. Αν και τα υπάρχοντα μητρώα (ΑΦΜ, ΑΜΚΑ κ.λπ.) δεν καταργούνται, η λειτουργία του ΠΑ είναι κομβική για τον εκσυγχρονισμό του Δημοσίου. Αρχικά, το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί στον δημόσιο τομέα και σταδιακά θα επεκταθεί και στον ιδιωτικό, με στόχο την εξάλειψη της ανάγκης για φυσικά έγγραφα ταυτοποίησης, όπως φωτοαντίγραφα ταυτότητας. Η ενημέρωση όλων των μητρώων με τον ΠΑ θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2027. Τέλος, καταργείται η υποχρέωση των πολιτών να προσκομίζουν πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης και γέννησης στις δημόσιες υπηρεσίες, καθώς αυτά θα αντλούνται αυτοματοποιημένα μέσω διαλειτουργικότητας.