Η AKTOR προχωρά δυναμικά στην ενίσχυση της θέσης της στον στρατηγικό τομέα των παραχωρήσεων και των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ολοκληρώνοντας την εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις. Η συμφωνία, με συνολική αποτίμηση στα 367 εκατομμύρια ευρώ, κατατάσσει τον Όμιλο στη δεύτερη θέση πανελλαδικά, ακριβώς πίσω από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η συναλλαγή εξασφαλίζει προβλεπόμενες ταμειακές ροές 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ στο σύνολο του χρονικού ορίζοντα, ενώ μόνο για την επόμενη δεκαετία, οι καθαρές ροές υπολογίζονται στα 882 εκατομμύρια ευρώ. Αφαιρώντας τον υφιστάμενο δανεισμό των 187 εκατ. ευρώ και συνυπολογίζοντας τα διαθέσιμα μετρητά ύψους 57 εκατ. ευρώ, το καθαρό τίμημα της εξαγοράς διαμορφώνεται στα 123 εκατ. ευρώ. Έτσι, η καθαρή προστιθέμενη αξία για την AKTOR αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ.
Στόχος η απόλυτη ενίσχυση στο πεδίο των παραχωρήσεων
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, Αλέξανδρος Εξάρχου, υπογράμμισε πως η συγκεκριμένη επένδυση αποτελεί βασικό βήμα στο πλαίσιο μιας συνολικής στρατηγικής που θέτει τις παραχωρήσεις στο επίκεντρο της αναπτυξιακής πορείας της AKTOR. Παράλληλα, αποκάλυψε ότι έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την απόκτηση δύο επιπλέον έργων, γεγονός που ενισχύει περαιτέρω τη δέσμευση του Ομίλου στον κλάδο.
Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας, η AKTOR επισπεύδει κατά πέντε χρόνια τον στόχο για τα EBITDA, καθώς αναμένεται να φτάσει τα 40 εκατομμύρια ευρώ ήδη από το 2025, ενώ αυτός ο στόχος είχε αρχικά τεθεί για το 2030.
14 έργα στο χαρτοφυλάκιο – Μεγάλα ποσοστά σε εμβληματικές παραχωρήσεις
Το νέο χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει 14 συνολικά έργα ΣΔΙΤ και παραχώρησης. Από αυτά, τα 7 βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία, τα 2 βρίσκονται υπό κατασκευή, 1 βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας, ενώ στα υπόλοιπα 4 η εταιρεία έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος.
Η εξαγορά φέρνει στα χέρια της AKTOR σημαντικές συμμετοχές σε μερικές από τις πιο αναγνωρίσιμες παραχωρήσεις υποδομών στην Ελλάδα:
-
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (22,2%)
-
Γέφυρα Α.Ε. (Ρίου–Αντιρρίου) (27,7%)
-
Ολυμπία Οδός (20,5%)
-
Μορέας (συνολικό 85%, με την προσθήκη του υφιστάμενου 13% στο 72%)
Επιπλέον, ενισχύει την παρουσία της σε σημαντικά έργα ΣΔΙΤ με έντονο αναπτυξιακό χαρακτήρα:
-
Στο έργο του ΒΟΑΚ μέσω της «Πασιφάη Οδού» με συμμετοχή 45%
-
Στην «Πυλία Οδό», η οποία εκτελεί το οδικό έργο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, η AKTOR απέκτησε το 100%
-
Στο αρδευτικό έργο Ταυρωπού (προϋπολογισμού 164 εκατ. ευρώ), διατηρεί ποσοστό 60%
Ο ανταγωνισμός και οι προκλήσεις
Παρά τη σημαντική αναβάθμιση, την πρωτοκαθεδρία εξακολουθεί να διατηρεί ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος κατέχει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο έργων ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων στην Ελλάδα. Στη λίστα των έργων του περιλαμβάνονται η Εγνατία Οδός και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Ωστόσο, αρκετά έργα που βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της ωρίμανσης, όπως ο άξονας Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, ή εκείνα που εξελίσσονται σε πιο σύνθετες περιοχές όπως η Κρήτη και η Μεσσηνία, προχωρούν με αργούς ρυθμούς, αναδεικνύοντας τις θεσμικές και τεχνικές δυσκολίες των σύγχρονων ΣΔΙΤ στην Ελλάδα.