Μέχρι το τέλος του 2025, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) θα θέσει σε λειτουργία νέα ψηφιακή υπηρεσία που θα ενημερώνει αυτόματα τους κληρονόμους για τις φορολογικές τους υποχρεώσεις μετά τον θάνατο συγγενικού ή αγαπημένου προσώπου.
Με στόχο τη μείωση προστίμων και καθυστερήσεων, η υπηρεσία θα ενεργοποιείται άμεσα μετά την καταγραφή της ληξιαρχικής πράξης θανάτου στο Φορολογικό Μητρώο. Η ΑΑΔΕ θα αποστέλλει σχετική ειδοποίηση στους δηλωμένους κληρονόμους, ενημερώνοντάς τους για τις ενέργειες που απαιτούνται.
Παράλληλα, το σύστημα θα προχωρά αυτόματα στη διακοπή των σχέσεων του εκλιπόντος με φυσικά ή νομικά πρόσωπα και θα ενεργοποιεί τις αντίστοιχες υποχρεώσεις για τους νέους δικαιούχους. Η ψηφιακή αυτή διαδικασία αναμένεται να περιορίσει τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις και να διευκολύνει τους πολίτες σε μια ήδη δύσκολη περίοδο.
Οι βασικές υποχρεώσεις των κληρονόμων:
-
Δήλωση μεταβολής στοιχείων του αποβιώσαντα στο φορολογικό προφίλ
-
Δήλωση διακοπής εργασιών, εφόσον διατηρούσε επιχείρηση
-
Υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος για τα εισοδήματα που απέκτησε ο θανών μέχρι την ημερομηνία θανάτου
-
Υποβολή δήλωσης φόρου κληρονομιάς, για κάθε ακίνητο ή κινητή περιουσία, εντός ή εκτός Ελλάδας
-
Υποβολή Ε9 για τα ακίνητα που περιέρχονται στους νέους ιδιοκτήτες
Με αυτή την καινοτομία, η ΑΑΔΕ στοχεύει στη διευκόλυνση των πολιτών και στη μείωση της ταλαιπωρίας που προκύπτει από φορολογικές εκκρεμότητες μετά από ένα θάνατο.