Η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει τον υψηλότερο λόγο χρέους προς ΑΕΠ στην ΕΕ, όμως η πορεία είναι καθοδική: από 209,4% το 2020 σε 161,9% το 2023. Η αναθεώρηση των εθνικών λογαριασμών (Απρίλιος-Οκτώβριος 2024) πρόσθεσε περίπου 2 μονάδες λόγω ενσωμάτωσης αναβαλλόμενων τόκων του EFSF, επίδραση που μετριάστηκε από υψηλότερο ονομαστικό ΑΕΠ. Παρά το χαμηλό μέσο «σκορ» συμμόρφωσης (34% την περίοδο 1998-2023), η εικόνα βελτιώθηκε μετά την έξοδο από το πρόγραμμα το 2018.
Επιμέλεια – Σχόλιο: Νεκτάριος Ντούζουγλης – Χορμοβίτης
Το σχέδιο 2025-2028 στηρίζεται σε πιο αισιόδοξες προβλέψεις και χαράζει ηπιότερη, γραμμική προσαρμογή σε σχέση με την πορεία αναφοράς της Επιτροπής: μέση ανάπτυξη 3,3% (έναντι 3,1%), με ετήσια μεταβολή δημοσιονομικής προσαρμογής 0,22 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ ( 0,4 το 2025, 0,16 το 2026-2028). Το διαρθρωτικό έλλειμμα για το 2025 εκτιμάται στο 1,48% του ΑΕΠ οριακά κάτω από το περιθώριο ανθεκτικότητας 1,5%-ενώ οι εθνικά χρηματοδοτούμενες δημόσιες επενδύσεις στοχεύουν σε μέσο 3,6% του ΑΕΠ. Η Κομισιόν κρίνει ότι το ελληνικό σχέδιο πληροί τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1263, αλλά σημειώνει πως τα μέτρα δεν είναι επαρκώς εξειδικευμένα και ίσως χρειαστούν πρόσθετες παρεμβάσεις το 2025. Επιπλέον, η χαμηλότερη υπόθεση για την «ελαστικότητα» εσόδων προς ΑΕΠ (0,825) καθιστά τους στόχους ελλείμματος λιγότερο φιλόδοξους.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη για τον πολίτη;
Η αποκλιμάκωση ενισχύει την αξιοπιστία της χώρας και μπορεί να σταθεροποιήσει το κόστος δανεισμού, θα πρέπει να μεταφραστεί όμως σε χαμηλότερα επιτόκια στεγαστικών, καθώς ένα σταθερότερο περιβάλλον μπορεί να βελτιώσει τη ρευστότητα και να κινητοποιήσει επενδύσεις. Στην ουσία, χωρίς όμως γρήγορες αδειοδοτήσεις, σαφείς φοροελαφρύνσεις με χρονοδιάγραμμα και έγκαιρες πληρωμές του Δημοσίου δε θα φανεί πραγματικό όφελος στο ταμείο του μέσου Έλληνα και θα μείνει θεωρητικό.
Η πτώση του χρέους είναι ισχυρό σήμα αξιοπιστίας. Για να έχει ουσιαστικό impact στην καθημερινότητα, χρειάζεται καθαρός οδικός χάρτης, στοχευμένες ελαφρύνσεις, επενδύσεις με μετρήσιμο πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα, θεσμικό «γρήγορο κανάλι» και σταθεροί κανόνες που θα μεταφέρουν την ανάπτυξη από τους δείκτες στα πορτοφόλια και στους ισολογισμούς.
Πηγή:European Commission – European Fiscal Board (EFB) Annual Report 2025
















