Επείγουσα έκκληση απευθύνει η Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών προς τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και προς την κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας, ώστε να απορρίψουν το προτεινόμενο Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών του IMO που αναμένεται να τεθεί προς υιοθέτηση στη συνεδρίαση MEPC ES.2 από τις 14 έως τις 17 Οκτωβρίου.
Τι υποστηρίζει η CUS
Η Ένωση αναφέρει ότι το NZF, όπως έχει διαμορφωθεί, συνιστά σοβαρή απειλή για τη ναυτιλία και για την ευρωπαϊκή οικονομία, ενώ επηρεάζει δυσανάλογα τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Επισημαίνει ότι το πλαίσιο λειτουργεί ως πολυδισεκατομμυρίων ευρώ φόρος και ότι μεταφέρει το κόστος στους τελικούς καταναλωτές, με αποτέλεσμα να ενισχύεται ο πληθωρισμός σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τεχνολογία και καύσιμα
Σύμφωνα με την CUS, οι προβλέψεις συμμόρφωσης βασίζονται σε καύσιμα όπως η μεθανόλη, η αμμωνία, το υδρογόνο και το συνθετικό LNG, τα οποία δεν είναι διαθέσιμα σε βιομηχανική κλίμακα. Η Ένωση τονίζει ότι η παραγωγή τους απαιτεί περισσότερη ανανεώσιμη ενέργεια από όση αποδίδουν και ότι η επιβολή χρεώσεων αποσπά πόρους από την πραγματική καινοτομία, επομένως επιβραδύνει τη μετάβαση σε καθαρότερες λύσεις.
Επιπτώσεις για οικονομία, εφοδιαστικές αλυσίδες και ενέργεια
Η ναυτιλία μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου εμπορίου, επομένως κάθε πρόσθετο κόστος επηρεάζει άμεσα τις τιμές αγαθών και υπηρεσιών. Η CUS προειδοποιεί ότι μπορεί να προκύψουν καθυστερήσεις και ελλείψεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες, ενώ η Ευρώπη παραμένει εξαρτημένη από εισαγωγές LNG που ήδη κοστίζουν περισσότερο σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Υποστηρίζει ότι το NZF θα εντείνει το ενεργειακό κόστος, άρα θα επιβαρύνει νοικοκυριά και βιομηχανία.
Η CUS ζητά να απορριφθεί το τρέχον πλαίσιο, ώστε να δοθεί χρόνος για ευρύτερη συναίνεση και για ρεαλιστικές, επιστημονικά τεκμηριωμένες λύσεις υπό τον IMO. Προτείνει ένα παγκόσμιο σύστημα κινήτρων απανθρακοποίησης, ώστε τα έσοδα να επανεπενδύονται στη ναυτιλία και να στηρίζουν την τεχνολογική πρόοδο χωρίς να πλήττουν τις οικονομίες και τους καταναλωτές.