Σημαντική χρηματοδότηση ύψους 6,3 δισ. ευρώ θα διοχετευθεί στον κατασκευαστικό κλάδο την επόμενη διετία, όπως προκύπτει από την ανάλυση του ΙΟΒΕ για τις δράσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει επιχορηγήσεις και δάνεια, και αναμένεται να κινητοποιήσει συνολικούς πόρους που θα φτάσουν τα 8,7 δισ. ευρώ, ενισχύοντας έργα σε υποδομές, ακίνητα και ανακαινίσεις, με τη συμμετοχή επιπλέον κεφαλαίων από το ΕΣΠΑ και άλλες δημόσιες και ιδιωτικές πηγές.
Αύξηση στη χρηματοδότηση και στα νέα δάνεια
Το 2024, το υπόλοιπο δανείων προς τις κατασκευές από ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ανήλθε σε 3,3 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 4,7% του συνόλου των δανείων προς μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις. Την ίδια χρονιά, οι ροές νέων δανείων στον κλάδο αυξήθηκαν στα 555 εκατ. ευρώ, έναντι 349 εκατ. ευρώ το 2023.
Την περίοδο 2020–2024, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις απορρόφησαν το 69% των νέων δανείων, ενώ οι μεγάλες επιχειρήσεις το υπόλοιπο 31%. Ωστόσο, το κόστος δανεισμού για τις ελληνικές επιχειρήσεις παραμένει υψηλότερο από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, με τα επιτόκια να αγγίζουν το 6,03% τον Απρίλιο του 2024, προτού υποχωρήσουν στο 4,75% τον Φεβρουάριο του 2025.
Αυξημένη ζήτηση για τραπεζική χρηματοδότηση
Η προσδοκώμενη ανάκαμψη στον κύκλο εργασιών των τεχνικών και μελετητικών εταιρειών αναμένεται να αυξήσει τη ζήτηση για τραπεζικά δάνεια. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ο καθαρός τραπεζικός δανεισμός στον κλάδο θα μπορούσε να αυξηθεί έως και 329 εκατ. ευρώ την περίοδο 2025–2026.
Η αύξηση αυτή επιμερίζεται ανάλογα με το μέγεθος των επιχειρήσεων:
-
Πολύ μικρές επιχειρήσεις: 9% της συνολικής ετήσιας αύξησης
-
Μικρές επιχειρήσεις: 15%
-
Μεσαίες επιχειρήσεις: 39%
-
Μεγάλες επιχειρήσεις: 37%
Αντιμέτωποι με καθυστερήσεις πληρωμών
Παρά την αυξημένη χρηματοδότηση, οι επιχειρήσεις του κλάδου εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις ρευστότητας, κυρίως λόγω καθυστερήσεων πληρωμών, ιδιαίτερα στα δημόσια έργα. Αυτή η αβεβαιότητα αυξάνει την ανάγκη για πρόσθετη χρηματοδότηση.
Τι έρχεται μετά το 2026
Η ολοκλήρωση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης έως το 2026 ενδέχεται να δημιουργήσει ένα προσωρινό κενό κατασκευαστικής δραστηριότητας. Ωστόσο, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, υπάρχει ήδη απόθεμα υποδομών ύψους 10 δισ. ευρώ που θα καλύψει τη μεταβατική περίοδο 2027–2030. Σ’ αυτό περιλαμβάνονται:
-
Οδικά και σιδηροδρομικά έργα
-
Ενεργειακά και τηλεπικοινωνιακά δίκτυα
-
ΣΔΙΤ και άλλα ιδιωτικά έργα
Παράλληλα, αναμένεται ώθηση από τις ανακαινίσεις και τις ενεργειακές αναβαθμίσεις κτιρίων, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης που ενισχύεται τόσο από την εθνική όσο και από την ευρωπαϊκή πολιτική.
Η διετία 2025–2026 διαμορφώνεται ως κομβική περίοδος για τον κλάδο των κατασκευών, με στόχο όχι μόνο την ανάπτυξη, αλλά και τη διατήρηση του επενδυτικού ρυθμού τα επόμενα χρόνια.