Από τις αρχές του 2026 η ελληνική αγορά αναμένεται να αποκτήσει έναν κεντρικό «φύλακα» απέναντι σε φαινόμενα αισχροκέρδειας και υπερτιμολογήσεων. Η κυβέρνηση θεσμοθετεί Ανεξάρτητη Αρχή Συντονισμού Ελέγχων, η οποία θα συγκεντρώσει αρμοδιότητες που σήμερα είναι διάσπαρτες σε διάφορους φορείς, περιορίζοντας τις επικαλύψεις και ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα. Όπως εξήγησε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος στην ΕΡΤ, «ο ενιαίος βραχίονας θα επιταχύνει τις διαδικασίες, επιτρέποντας μας να παρεμβαίνουμε γρήγορα όπου εντοπίζονται υπερβολικές χρεώσεις».
Πέρα από τον θεσμικό συντονισμό, η νέα αρχή θα επενδύσει σε σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία. Μέσω εφαρμογής κινητού, καταναλωτές θα μπορούν να υποβάλλουν καταγγελίες αποστέλλοντας φωτογραφίες αποδείξεων ή τιμοκαταλόγων. Τα δεδομένα θα διασταυρώνονται αυτόματα με ηλεκτρονικές πλατφόρμες τιμών, επιτρέποντας στα ελεγκτικά κλιμάκια να παρεμβαίνουν ακόμη κι όταν δεν υπάρχει φυσική παρουσία στο κατάστημα.
Κομβικό πεδίο δράσης θεωρούνται οι τουριστικές περιοχές, όπου συχνά παρατηρούνται υπερβολικές χρεώσεις σε ταξί, εστιατόρια και υπηρεσίες αναψυχής. Η Ανεξάρτητη Αρχή θα διαθέτει τη δυνατότητα επιβολής «βαθμονομημένων» προστίμων, κλιμακούμενων ανάλογα με τον ετήσιο τζίρο της επιχείρησης, ώστε τα μέτρα να είναι αποτρεπτικά αλλά και δίκαια.
Παράλληλα, ενισχύονται οι λαϊκές αγορές αμιγούς παραγωγικού χαρακτήρα. Μέσω φορολογικών κινήτρων και απλοποίησης αδειοδοτήσεων, οι παραγωγοί θα διαθέτουν τα προϊόντα τους χωρίς μεσάζοντες, προωθώντας χαμηλότερες τιμές σε φρέσκα τρόφιμα.
Η δημιουργία της νέας Αρχής, σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις στην πρωτογενή αλυσίδα, φιλοδοξεί να θωρακίσει τον καταναλωτή και να ενισχύσει τη διαφάνεια στην ελληνική αγορά, σε μια περίοδο κατά την οποία ο πληθωρισμός και τα τιμολόγια ασκούν ισχυρές πιέσεις στα νοικοκυριά.