Έτοιμος να κατατεθεί στη Βουλή είναι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), φέρνοντας μαζί του ένα νέο πλαίσιο κανόνων, ποινών και φιλοσοφίας για την οδική ασφάλεια. Η νέα εκδοχή του ΚΟΚ έρχεται να πλαισιώσει ένα ευρύτερο σχέδιο που περιλαμβάνει έξυπνους ελέγχους, βελτιωμένες υποδομές, εκπαίδευση οδηγών, και ασφαλέστερες μετακινήσεις μέσω ΜΜΜ, με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και θυμάτων.
Αλλαγή φιλοσοφίας: Η ευθύνη στον οδηγό, όχι στο όχημα
Μία από τις πιο κομβικές αλλαγές του νέου ΚΟΚ είναι η μεταφορά της ευθύνης από το όχημα στον οδηγό. Στο εξής, δεν θα αφαιρούνται πινακίδες ή άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων, αλλά θα επιβάλλονται κυρώσεις προσωπικά στον παραβάτη, αποτρέποντας την τιμωρία άλλων χρηστών του ίδιου οχήματος.
Πρόστιμα και στους πεζούς
Για πρώτη φορά, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμα και για τους πεζούς. Η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, για παράδειγμα, από πεζό τιμωρείται με 30 ευρώ. Από την άλλη, η ίδια παράβαση από οδηγό συνεπάγεται 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες, καθώς εντάσσεται στις παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας (Ε4).
Αυστηρές ποινές για ταχύτητα και αλκοόλ
Οι αυστηρές ποινές επεκτείνονται και σε δύο διαχρονικά επικίνδυνες συμπεριφορές:
-
Υπέρβαση ορίου ταχύτητας κατά 50 χλμ./ώρα: 700 ευρώ πρόστιμο + αφαίρεση διπλώματος για 90 ημέρες
-
Οδήγηση με υψηλή ποσότητα αλκοόλ (0,80–1,10 g/l): ίδια ποινή
Η επανάληψη σοβαρών παραβάσεων (τρεις φορές μέσα σε πέντε χρόνια) μπορεί να επιφέρει πρόστιμο έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος έως και 7 χρόνια.
Κλιμάκωση προστίμων για υπερβολική ταχύτητα
Ο νέος ΚΟΚ καθιερώνει πιο κλιμακωμένα πρόστιμα ανάλογα με το μέγεθος της παράβασης:
-
+20 χλμ./ώρα: 150 ευρώ
-
+20 έως 30 χλμ./ώρα: 150 ευρώ + αφαίρεση διπλώματος για 20 ημέρες
-
+30 χλμ./ώρα ή >150 χλμ./ώρα: 350 ευρώ + αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες
Όριο 30 χλμ./ώρα και μικροκινητικότητα
Το νέο όριο 30 χλμ./ώρα στον αστικό ιστό επιχειρεί να περιορίσει τα ατυχήματα και να ενισχύσει την ασφαλή κυκλοφορία πεζών, ποδηλάτων και πατινιών, παρά τις ανησυχίες ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί με εισπρακτικό χαρακτήρα, αν δεν συνοδευτεί με αναπροσαρμογή των υφιστάμενων ορίων.
Αυστηρότερα μέτρα για μοτοσικλέτες και πατίνια
Σημαντικές είναι και οι προβλέψεις για υποχρεωτική χρήση κράνους, τόσο από οδηγούς μοτοσικλετών όσο και ηλεκτρικών πατινιών. Η διήθηση μοτοσυκλετών στα φανάρια νομιμοποιείται, συμβάλλοντας στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Τέλος στην ασυδοσία και την αδιαφορία
Ο νέος ΚΟΚ προσπαθεί να αντιμετωπίσει καθημερινές, αλλά σοβαρές παραβάσεις, όπως:
-
Η μη διευκόλυνση πεζών και άλλων οχημάτων
-
Η απόρριψη αντικειμένων στο δρόμο που παρεμποδίζουν την ορατότητα
-
Η οδήγηση χωρίς σεβασμό στους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου
Αν και μένει να αποδειχθεί στην πράξη η εφαρμοσιμότητα του νέου ΚΟΚ, η θεωρητική του κατεύθυνση δείχνει ξεκάθαρα την πρόθεση για μια πιο υπεύθυνη, ασφαλή και ανθρώπινη οδική κουλτούρα.